Umida har ingått ett aktieöverlåtelseavtal med Rest Drinks Sweden AB och Shewy AB avseende förvärv av samtliga aktier i THBC AB (“THBC”), med förväntat tillträde vecka 15, år 2025.
THBC (The Healthy Brands Company) har med ett tydligt hälsofokus etablerat tre egna varumärken inom dryck samt tuggummin, vilka är Shewy, Rest Drinks och FOMO. Bolaget har varit verksamma sedan år 2024 efter en fusion mellan Rest Drinks Sweden AB och Shewy AB. Under verksamhetsåret 2024 uppgick intäkterna från rörelsen till cirka 1,6 MSEK med ett rörelseresultat om cirka -1,6 MSEK. Under det första kvartalet 2025 uppgår intäkterna till cirka 0,6 MSEK med ett rörelseresultat om cirka 0 MSEK.
Vår syn på förvärvet
Förvärvet av THBC markerar ett strategiskt steg i Umida Groups fortsatta expansion, på så sätt att det är en initiering av den förvärvsstrategi som bolaget har kommunicerat tidigare. Förvärvet i fråga innebär på kort sikt att Umida förstärker bolagets produkterbjudande och får tillgång till flertalet varumärken, såsom Shewy, FOMO och Rest Drinks, vilka har upplevt hög tillväxt under det senaste året. Nettoomsättningen under 2024 uppgick till 1,6 MSEK jämnt fördelat under året 0,4 MSEK per kvartal, och under Q1 i 2025 var nettoomsättningen 0,6 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om 50 %. THBC:s varumärken säljs som hälsoprodukter och är således exponerade mot marknaden för hälsprodukter som förväntas växa med en CAGR om 7,1 % till 2030 enligt Grand View Research.
Sammantaget innebär att Umida får tillgång till en snabbt växande marknad, vilket skapar förutsättningar för ytterligare tillväxt. Dessutom diversifierar det Umidas intäkter, vilket minskar den operativa risken i bolaget och potentiellt resulterar i en uppvärdering av bolaget.
Vidare får Umida tillgång till en redan etablerad säljorganisation vilket möjliggör direkt distribution till en ny kundgrupp och minskar behovet av egna investeringar i säljinfrastruktur. Detta är särskilt värdefullt i en bransch där marknadstillträde i regel är tidskrävande och kostsamt i form av höga marknadsföringskostnader. Förvärvet kan tillika ge synergier på kostnadssidan. Genom att kombinera leveranskedjor får bolaget bättre förhandlingsstyrka med leverantörer och kan optimera inköp av råvaror som förpackningar och ingredienser. Bolagen kan dela resurser som logistik, lagerhållning och administrativa funktioner, vilket innebär lägre overhead-kostnader samt förbättrar resursutnyttjandet.
På längre sikt pekar bolaget på att förvärvet innebär att Ash Pournouri, Aviciis tidigare manager och idag ordförande i THBC, blir en del av Umida. Bolaget menar att Ashs breda nätverk inom näringslivet samt dokumenterade erfarenhet av bolags- och varumärkesbyggnader har potential att tillföra mycket i arbetet kring förvärv, vilket potentiellt kan bidra till framgångsrika förvärv framgent.
Genom tilläggsköpeskillingar i förvärvsvillkoren skapas finansiella incitament för THBC att fortsätta utvecklas operativt. Givet att THBC uppnår en EBIT om minst 3 MSEK år 2027 blir den totala köpeskillingen 10,8 MSEK, där 0,8 MSEK utgör den initiala köpeskillingen. Detta skulle innebära en EV/EBIT-mutlipel om 3,6x 2027. Detta är attraktivt sett till THBC:s tillväxtpotential, samtidigt som Umida värderas till EV/EBIT 60x och EV/EBITDA 10,5x, vilket innebär att bolaget nyttjar en arbitragemöjlighet. Dessutom betalar Umida en stor andel av köpeskillingen i framtiden, vilket är fördelaktigt med tanke på att alternativkostnaden för att binda upp kapitalet minskar. Långsiktigt finns därför förutsättningar att generera en god avkastning på investerat kapital.
VD kommenterar
“Förvärvet av The Healthy Brands Company ska ses som starten på ett nytt arbete där vi snabbare kan få ut fler innovativa varumärken och produkter på marknaden samt att vi adderar resurser till vårt förvärvsarbete. THBC har under sin korta existens lyckats bygga en välfungerande säljorganisation för både egna och externa uppdragsgivares produkter inom dagligvaruhandeln. THBC:s snabba och fokuserade arbetssätt ligger väl i linje med hur vi på Umida arbetar. Genom detta förvärv får vi även in Ash Pournouri som indirekt aktieägare i bolaget samt som en viktig resurs för vår framtida tillväxtresa. Ashs breda nätverk inom företagsvärlden samt dokumenterade erfarenhet av bolags- och varumärkesbyggnader kommer tillföra mycket i vårt arbete med att finna nästa viktiga förvärvsobjekt.“, säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.
Köpeskilling
Transaktionen genomförs till en fast initial köpeskilling om 800 000 SEK, vilken kommer att erläggas genom nyemitterade B-aktier i bolaget. Emissionen kommer att beslutas av styrelsen med stöd av ett bemyndigande från årsstämman den 30 maj 2024. I enlighet med aktieöverlåtelseavtalet finns möjlighet till två tilläggsköpeskillingar om totalt högst 10 MSEK. Den första tilläggsköpeskilling om högst 3 MSEK utlöses om EBIT för THBC under 2025 överstiger 1,5 MSEK, medan den andra tilläggsköpeskilling om högst 7 MSEK utlöses om EBIT under 2027 överstiger 3 MSEK. Teckningskursen för vederlagsaktierna för den initiala köpeskillingen fastställs till 1,47 SEK per B-aktie, vilket motsvarar den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktier på Spotlight Stock Market under de trettio (30) handelsdagarna närmast före ingåendet av aktieöverlåtelseavtalet.
Om tilläggsköpeskilling erläggs, kan detta ske antingen kontant eller genom vederlagsaktier, där teckningskursen för dessa aktier ska baseras på den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktier på Spotlight Stock Market under de trettio (30) handelsdagarna närmast före emissionsbeslutet. Genom förvärvet av THBC och den initiala köpeskillingen kommer antalet B-aktier att öka med 544 712 B-aktier, från 43 770 191 till 44 314 903 B-aktier, vilket innebär en ökning av aktiekapitalet med cirka 186 967 SEK, från cirka 15 023 762 SEK till 15 210 729 SEK. Detta motsvarar en utspädningseffekt om cirka 1,23 procent. Ett separat pressmeddelande om beslutet om emission av vederlagsaktier kommer att offentliggöras på tillträdesdagen.
Om bolaget
Umida Group är ett dryckesbolag som genom diverse dotterbolag producerar, marknadsför och säljer vin, sprit, blanddryck, glögg och andra alkoholhaltiga drycker samt flytande livsmedel i både egna och externa uppdragsgivares varumärken. Umida Group verkar på en internationell marknad med kunder och uppdragsgivare i flera olika länder. Bolaget grundades år 2007.