Acast har ingått ett omfattande avtal med The Athletic, ett New York Times-företag med fler än 500 anställda, som ger Acast globala exklusiva rättigheter till annonsförsäljning och distribution av The Athletics hela podd-portfölj.
The Athletics imponerande poddportfölj består av över 35 regelbundna podcasts som täcker samtliga stora sporter, inklusive NFL, NBA, MLB, NHL, WNBA, College Football, Premier League och F1. Portföljen, som produceras av The Athletics nätverk av prisbelönta sportjournalister, genererar mer än 100 miljoner lyssningar årligen.
Vår syn på partnerskapet
Partnerskapet med The Athletic utgör ett viktigt framsteg i Acasts strategi för att uppnå de reviderade finansiella målen om 15 % organisk omsättningstillväxt årligen fram till 2028 och en EBITDA-marginal om 3 – 5 % under 2025.
På kort sikt kommer samarbetet att fortsätta främja genomsnittliga intäkter per lyssnare. Under år 2024, då bolaget ingick partnerskap med ett liknande podd-nätverk i form av TED och Casefile, ökade ARPL (genomsnittlig intäkt per lyssnare) från 0,43 kr till 0,54 kr, motsvarande en tillväxt om 26 %. Enligt bolaget beror detta på att de större podd-nätverken i regel har en mycket lojal målgrupp som visar högre engagemang.
Historiska resultat visar att liknande partnerskap har varit starkt drivande för Acasts utveckling. Genom samarbetena med TED och Casefile under åren 2023–2024 medförde att EBITDA-marginalen stärktes från -11,5 % till 1,3 %. På samma sätt förväntas affären med The Athletics bidra till en ökad lönsamhet genom operationell hävstång, på grund av att marginalkostnaderna för att integrera ytterligare en kreatör är begränsade samtidigt som intäkterna kan växa betydligt.
The Athletics imponerande lyssnarbas på över 100 miljoner lyssningar årligen kommer att integreras med Acasts tekniska plattform. Detta innebär ökade möjligheter till programmatisk annonsförsäljning och AI-drivna lösningar såsom Collectives+, vilket hjälper annonsörer med målgruppsanpassning och träffsäkerhet i annonser. Vidare leder det till minskat manuellt arbete och ökat kundvärde genom en högre precision i annonser. På detta sätt är det sannolikt att partnerskapet ger synergier på intäktssidan för The Athletics genom en bättre målgruppsanpassning. Collectives+ har tidigare visat sig minska manuellt arbete samtidigt som precisionen i annonsplaceringar förbättras – under år 2024 ledde det till att 24 % fler poddkreatörer kunde tjäna pengar på annonser, trots att de operativa kostnaderna bara ökade med 4 % vid en omsättningstillväxt om 18 % för Acast.
På längre sikt är partnerskapet ytterligare en viktig referensaffär, som banar väg för ytterligare, liknande affärer, vilka potentiellt driver ARPL ytterligare och bidrar till operationell skalbarhet på grund av den låga marginalkostnaden vid tillväxt. Partnerskapet förväntas vidare bidra till Acasts fortsatta expansion på den amerikanska marknaden, där bolaget redan uppvisar stark tillväxt med 37 % högre omsättning under år 2024. Med en global podcastmarknad som förväntas växa med cirka 25 % årligen fram till år 2030, positionerar detta avtal Acast som en nyckelspelare i branschens utveckling.
Om The Athletic
The Athletic ger sportälskare detaljerade och kompletta berättelser om deras favoritlag, sporter och idrottspersonligheter. The Athletics redaktion, med fler än 500 medarbetare, levererar ingående bevakning av hundratals professionella lag och universitetslag på över 47 marknader i Nordamerika såväl som samtliga 20 fotbollsklubbar i Premier League och ett stort antal klubbar i Championship.
Om Acast
Acast grundades år 2014 och har snabbt blivit en global aktör inom podcastindustrin. Bolaget erbjuder en plattform som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare och ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna partners. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, oavsett var de sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar. Acast är verksamt på flera internationella marknader och har huvudkontor i Stockholm.