The Athletic väljer Acast som exklusiv partner för annonsförsäljning

Acast blir exklusiv annonspartner för The Athletics 35+ sportpoddar – får tillgång till över 100 miljoner lyssningar årligen

Acast har ingått ett omfattande avtal med The Athletic, ett New York Times-företag med fler än 500 anställda, som ger Acast globala exklusiva rättigheter till annonsförsäljning och distribution av The Athletics hela podd-portfölj.

The Athletics imponerande poddportfölj består av över 35 regelbundna podcasts som täcker samtliga stora sporter, inklusive NFL, NBA, MLB, NHL, WNBA, College Football, Premier League och F1. Portföljen, som produceras av The Athletics nätverk av prisbelönta sportjournalister, genererar mer än 100 miljoner lyssningar årligen.

Vår syn på partnerskapet

Partnerskapet med The Athletic utgör ett viktigt framsteg i Acasts strategi för att uppnå de reviderade finansiella målen om 15 % organisk omsättningstillväxt årligen fram till 2028 och en EBITDA-marginal om 3 – 5 % under 2025.

På kort sikt kommer samarbetet att fortsätta främja genomsnittliga intäkter per lyssnare. Under år 2024, då bolaget ingick partnerskap med ett liknande podd-nätverk i form av TED och Casefile, ökade ARPL (genomsnittlig intäkt per lyssnare) från 0,43 kr till 0,54 kr, motsvarande en tillväxt om 26 %. Enligt bolaget beror detta på att de större podd-nätverken i regel har en mycket lojal målgrupp som visar högre engagemang.

Historiska resultat visar att liknande partnerskap har varit starkt drivande för Acasts utveckling. Genom samarbetena med TED och Casefile under åren 2023–2024 medförde att EBITDA-marginalen stärktes från -11,5 % till 1,3 %. På samma sätt förväntas affären med The Athletics bidra till en ökad lönsamhet genom operationell hävstång, på grund av att marginalkostnaderna för att integrera ytterligare en kreatör är begränsade samtidigt som intäkterna kan växa betydligt.

The Athletics imponerande lyssnarbas på över 100 miljoner lyssningar årligen kommer att integreras med Acasts tekniska plattform. Detta innebär ökade möjligheter till programmatisk annonsförsäljning och AI-drivna lösningar såsom Collectives+, vilket hjälper annonsörer med målgruppsanpassning och träffsäkerhet i annonser. Vidare leder det till minskat manuellt arbete och ökat kundvärde genom en högre precision i annonser. På detta sätt är det sannolikt att partnerskapet ger synergier på intäktssidan för The Athletics genom en bättre målgruppsanpassning. Collectives+ har tidigare visat sig minska manuellt arbete samtidigt som precisionen i annonsplaceringar förbättras – under år 2024 ledde det till att 24 % fler poddkreatörer kunde tjäna pengar på annonser, trots att de operativa kostnaderna bara ökade med 4 % vid en omsättningstillväxt om 18 % för Acast.

På längre sikt är partnerskapet ytterligare en viktig referensaffär, som banar väg för ytterligare, liknande affärer, vilka potentiellt driver ARPL ytterligare och bidrar till operationell skalbarhet på grund av den låga marginalkostnaden vid tillväxt. Partnerskapet förväntas vidare bidra till Acasts fortsatta expansion på den amerikanska marknaden, där bolaget redan uppvisar stark tillväxt med 37 % högre omsättning under år 2024. Med en global podcastmarknad som förväntas växa med cirka 25 % årligen fram till år 2030, positionerar detta avtal Acast som en nyckelspelare i branschens utveckling.

Om The Athletic

The Athletic ger sportälskare detaljerade och kompletta berättelser om deras favoritlag, sporter och idrottspersonligheter. The Athletics redaktion, med fler än 500 medarbetare, levererar ingående bevakning av hundratals professionella lag och universitetslag på över 47 marknader i Nordamerika såväl som samtliga 20 fotbollsklubbar i Premier League och ett stort antal klubbar i Championship.

Om Acast

Acast grundades år 2014 och har snabbt blivit en global aktör inom podcastindustrin. Bolaget erbjuder en plattform som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare och ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna partners. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, oavsett var de sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar. Acast är verksamt på flera internationella marknader och har huvudkontor i Stockholm.

 

 

 

 

SENASTE NYTT
EU tar upp kampen om Afrika​​

Av: DI

EU tar upp kampen om Afrika​​

   NAIROBI, KENYA. Kina har ett finger med i det mesta som händer i Afrika.  Nu vill EU ta upp kampen genom att erbjuda afrikanska länder ett mer hållbart och ”demokratiskt” alternativ till kinesiska investeringar.  ​Read More ​

Nu kan Batljan lyfta SBB​​

Av: DI

Nu kan Batljan lyfta SBB​​

   När Ilija Batljan nu vill skriva av skulder i sitt egna bolag ställs huvudägarfrågan i SBB på sin spets. Svaret kan få SBB:s aktie att rusa, men risken är stor att SBB och aktieägarna tvingas fortsätta sin ökenvandring.  ​Read More ​

Nyheter

Relationen till Indien ödesfråga för Europa​​

   Samtidigt som Europa demografiskt och ekonomiskt tappar mark mot resten av världen går Indien i motsatt riktning. Att fördjupa relationen med Indien är ekonomiskt och strategiskt avgörande för Europa.  ​ ​

Kronan på treårshögsta mot dollarn – SEB-ekonom räknar med fortsatt lyft​​

   Den svenska kronan har nått sin starkaste position mot dollarn sedan april 2022. Mycket talar för att kronkursen fortsätter uppåt, enligt SEB:s seniorekonom Robert Bergqvist. ”Sverigebilden är det som bidrar till att kronan stärks på egna meriter”, säger han.  ...

Ett råd till Ursula von der Leyen​​

   Europa krigsskramlar och den gröna omställningen backar. Samtidigt kommer nya siffror att Europa är den kontinent som värms upp snabbast. Så väldigt betryggande då att hotellen slutat bädda och städa rummen varje dag, att bensinbolag ber oss spara på...

Smart Eye tillkännager tre nya design wins för interior sensing från stor koreansk biltillverkare – order värd 75 Mkr

Smart Eye har säkrat ett nytt avtal med en ledande koreansk biltillverkare, där bolagets kombinerade Driver Monitoring System (DMS) och Cabin Monitoring System (CMS) kommer att integreras i tre nya bilmodeller. Den beräknade intäkten från ordern uppgår till 75...

Påve Franciskus är död​​

   Påve Franciskus har har avlidit och ”återvänt till Faderns hem”, meddelar Vatikanen. Den Argentinafödde påven blev 88 år.  ​ ​

Europris: Defensiv lågprisjätte med turn-around potential i ÖoB

Om bolaget Europris, noterat på Oslobörsen, är den ledande lågprishandlaren i Norge, med 285 butiker över hela landet, varav 264 är helägda av koncernen och 21 drivs som franchisebutiker. Koncernen erbjuder kunder ett brett sortiment av egna varumärken och...

Börskrossaren fortfarande köpvärd​​

   Di:s rekommendation av försvarsdoldisen blev en framgång. Och megatrenden med ökade försvarsutgifter talar för att aktien har ännu mer att ge.  ​ ​

Sverige behöver ett digitalt försvar​​

   Den digitala omställningen av Försvarsmakten har inte hållit jämna steg med det civila samhället, och det gör oss sårbara. Vi kan inte ha ett försvar som är analogt i sin struktur men digitalt i sina visioner.  Det är dags att göra digitaliseringen av försvaret...

Norska regeringstoppar ska träffa Trump​​

   Norges statsminister Jonas Gahr Støre och finansminister Jens Stoltenberg ska träffa USA:s president Donald Trump i Vita huset på torsdag, rapporterar VG.  ​ ​

Svenskens drag i tullkriget: ”Made in America”-skal​​

   Svenska Agood Company växer snabbt med lokalt producerade mobilskal. Nu siktar bolaget på att säkra den amerikanska marknaden med en nyetablerad fabrik i Texas. ”Jag tror att vi står inför ett paradigmskifte inom industrin,” säger vd:n Henrik Jonsson.  ​...

Du kanske också gillar

Av: DI

Relationen till Indien ödesfråga för Europa​​

   Samtidigt som Europa demografiskt och ekonomiskt tappar mark mot resten av världen går Indien i motsatt riktning. Att fördjupa relationen med Indien är ekonomiskt och strategiskt avgörande för Europa.  ​Read More ​

Ett råd till Ursula von der Leyen​​

Av: DI

Ett råd till Ursula von der Leyen​​

   Europa krigsskramlar och den gröna omställningen backar. Samtidigt kommer nya siffror att Europa är den kontinent som värms upp snabbast. Så väldigt betryggande då att hotellen slutat bädda och städa rummen varje dag, att bensinbolag ber oss spara på...