Polygiene Group meddelade den 5 maj år 2025 att bolaget ingått ett strategiskt partnerskap med ett ledande bolag inom hälso- och sjukvårdssektorn – partnerskapet innefattar den största ordern i bolagets historia till ett årligt värde om cirka 30 MSEK per år. Samarbetet, som berör segmentet Freshness, förväntas generera ökade intäkter och stärka bolagets lönsamhet under de kommande åren. Produktion beräknas starta under Q4 år 2025.
Vår syn på nyheten
Redaktionen ser partnerskapet som ett tydligt viktigt kommersiellt steg för Polygiene Group. Med ett årligt ordervärde motsvarande nästan 20 % av bolagets omsättning år 2024 (156,9 MSEK), förväntas ordern skapa ett starkt kassaflöde som bidrar positivt till affärsmodellens skalbarhet och i slutändan EBIT-marginalen.
Vi projekterar en adderad nettoomsättning på ca 5 MSEK under år 2025 i och med att leveranserna påbörjas Q4, vilket leder till en total estimerad nettoomsättning om 184,9 MSEK år 2025, och för år 2026 en nettoomsättning om 220 MSEK. Vi räknar vidare att EBIT-marginalen år 2025 växer med 1 procentenhet (15,1 %) och med ytterligare 3,5 procentenheter (18,6 %) från våra estimat innan ordern. Vi reviderar upp vårt prognostiserade EBIT-resultat från 26 MSEK till 28 MSEK för år 2025, och till 41 MSEK för år 2026.
Sammantaget medför det att Polygiene handlas till 12,9x EV/EBIT på 2025 års EBIT-estimat och 8,8x för år 2026 givet de uppdaterade estimaten. Vi behåller antagandet att en tidigare motiverad multipel om 16x EV/EBIT är rimlig för bolaget, vilket baserat på år 2026 estimerade EBIT-resultat implicerar ett värde om ca 20 kr per aktie, en uppsida på 80 % från dagens aktiepris.
Att den nya kunden verkar inom sjukvårdssektorn, där hygienkrav och produktlivslängd är avgörande, stärker också legitimiteten i Polygienes lösningar. Samarbetet är särskilt intressant i ljuset av Polygienes tidigare kommunicerade strategi att attrahera stora internationella kunder. Nyheten kommer samtidigt som bolaget år 2025 lanserar nya lösningar såsom Polygiene StayFreshBIO™ och Polygiene ShedGuard™, vilket skapar rum för ytterligare höjda EBIT-marginaler genom exempelvis merförsäljning under året. Affärenger också en ökad differentiering i kassaflödet och minskar beroendet på enstaka kunder och den pandemirelaterade efterfrågan på ViralOff™.
Sammanfattningsvis anser vi den nya affären som både finansiellt och strategiskt betydelsefull. Vi estimerar att partnerskapet, som tillför en ordervolym om cirka 30 MSEK årligen, adderar omkring 5 MSEK i omsättning under år 2025 och därefter fullt slår igenom. Justerat för detta höjer vi vår prognostiserade omsättning till 184,9 MSEK för år 2025 och 220 MSEK för år 2026. Dessutom är ordern viktig då kunden verkar inom sjukvårdssektorn vilket stärker Polygienes trovärdighet och bekräftar bolagets strategi att arbeta med större företag inom branschen. Ordern och samarbetet sammanfaller dessutom med lanseringen av nya produkter under år 2025 och skapar förutsättningar för merförsäljning, högre marginaler samt ett mer diversifierat och förutsägbart kassaflöde.
Om Polygiene Group
Polygiene Group utvecklar lösningar som ämnar hindra bakterie- och virustillväxt samt lukt på ytor och textilier. Bolaget grundades år 2006, har huvudkontor i Malmö och har sedan år 2016 varit noterat på First North Stockholm. Bolaget är verksamt globalt med över 500 kundsamarbeten. Verksamheten är uppdelad i segmenten Polygiene och Addmaster, där det förstnämnda fokuserar på textillösningar medan Addmaster utvecklar lösningar för andra ytor och material. Omsättningen år 2024 uppgick till 156,9 MSEK med en EBIT-marginal om 10,8 %.