Acast presenterar nya finansiella mål och strategi – fokuserar på lönsam tillväxt och fortsatt expansion på podcastmarknaden

Acast satsar på lönsam tillväxt och ny strategi för att dominera podcastmarknaden globalt.

Acast, en ledande globala marknadsplats för podcasts, anordnade den 7 april år 2025 en kapitalmarknadsdag där bolaget har presenterat uppdaterade finansiella mål och strategi. Acast, som är väl positionerat på podcastmarknaden, har som mål att nyttja bolagets starka momentum på den amerikanska marknaden för att ytterligare stärka bolagets position – där de strategiska prioriteringarna inkluderar att öka antalet intäktsgenererande lyssningar, växa antalet automatiserade försäljningskanaler och förbättra leveransen av integrerade annonskampanjer.

Acasts finansiella mål

Acast presenterade ambitiösa finansiella mål under bolagets kaptialmarknadsdag:

 Organisk nettoomsättningstillväxt (CAGR) om 15 % från 2025 till 2028.
 År 2025 en justerad EBITDA-marginal mellan 3–5 % och ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten.
 Positivt kassaflöde från den löpande verksamheten för helåret 2025.

Tidigare mål var att uppnå en genomsnittlig årlig organisk nettoomsättningstillväxt om mellan 40 och 45 procent under perioden 2020–2025, samt ett positivt EBITDA-resultat på helårsbasis 2024. De nya målen signalerar därmed ett skifte mot en mer stabil och lönsam tillväxt, där bolaget nu strävar efter att etablera långsiktig hållbarhet och ett mer balanserat tillväxtmål.

“Våra finansiella mål återspeglar vårt engagemang för lönsam tillväxt, genom att vi fokuserar på att stärka vår position på den amerikanska marknaden och fortsätta utvecklingen av våra försäljningskanaler och annonskampanjer,” säger Acasts VD, Ross Adams.

MALLLLL

Strategi för fortsatt tillväxt och expansion

Acast har ett tydligt fokus på fortsatt lönsam tillväxt och att ytterligare stärka bolagets position på podcastmarknaden, som förväntas växa med en CAGR om 8 % fram till och med 2027 enligt Statista. Marknaden drivs främst av teknologisk utveckling och en ökad efterfrågan på ljudbaserad reklam, vilket avspeglas i att Acasts genomsnittliga intäkt per lyssning ökade med 28 % i Q4 2024. Bolagets strategiska prioriteringar framgent inkluderar att:

 Utnyttja starkt momentum i USA för att fortsätta öka marknadsandelen.
 Växa antalet intäktsgenererande lyssningar.
 Öka intäkter från automatiserade försäljningskanaler.
 Förbättra förmågan att leverera omfattande integrerade annonskampanjer.

Bolaget vidtar flera åtgärder för att genomföra strategin. För att utnyttja det momentum bolaget har skapat i USA, där omsättningstillväxten uppgick till 37 % år 2024, behöver Acast framförallt knyta fler partnerskap med större podd-nätverk såsom bolaget har gjort med TED och Casefile. Under år 2024 genererade de nya partnerskapen med TED och Casefile ungefär 256 miljoner lyssningar, vilket givet bolagets genomsnittliga intäkt per lyssnare om 0,54 kr, gav inkrementella intäkter om cirka 138 MSEK. Detta utgör ungefär 8 % av försäljningen 2024 (?). Bolaget uppger att stora podd-nätverk har befintliga lojala lyssnare, vilket ger Acast omedelbar tillgång till en större annonsbas, samtidigt som marginalkostnaden för att hantera fler kreatörer är begränsade. Skalbarheten syns i att bolagets EBITDA-marginal ökade från -11,5 % till 1,3 % från åren 2023 till 2024, främst drivet av operationell hävstång.

Strategin att förvärva fler större podd-nätverk förväntas tillika bidra till högre intäkter per lyssnare, på grund av att stora poddar i regel har högre engagemang, vilket leder till fler annonsplatser och följaktligen högre genomsnittlig intäkt per lyssnare. Under 2024 ökade Acasts intäkt per lyssnare till 0,54 kr från 0,43 kr 2023, motsvarande en 26 procentig tillväxt, vilket bolaget menar beror på integrationen av TED och Casefile.

För att öka intäkter från automatiserade försäljningskanaler vill bolaget nyttja AI och teknik för att sälja annonsplatser i podcasts, för att reducera manuellt och tidskrävande arbete. Bolagets åtgärder för att åstadkomma detta är att införa programmatisk annonsförsäljning, det vill säga automatiska auktioner där annonsplatser säljs direkt till annonsörer via algoritmer. Vidare implementerar AI-funktioner för att möjliggöra ökad precision i målgruppsanpassningar för annonsörer, till exempel den AI-drivna funktionen Collectives+- som möjliggör mer exakt målgruppsanpassning utan att använda cookies. Funktionen har lett till att 24 procent fler kreatörer kan tjäna pengar på annonser, vilket följaktligen hat skapat långsiktiga konsekvenser i form av fler poddare och en växande marknad. Att öka automatiserade försäljningskanaler skapar på det sättet dels ökat kundvärde, samtidigt som det bidrar till högre lönsamhet, vilket syns i att bolaget har ökat EBITDA-marginalen från -11,5 % 2023 till 1,3 % 2024.

Integrerade annonskampanjer kombinerar ljud, video och fungerar både som podd, video och inlägg på sociala medier. Acast anser att sådana kampanjer kommer att bli allt viktigare i ett föränderligt medielandskap. Genom att förvärva Wonder Media Network (WMN) under fjärde kvartalet 2024, har bolaget stärkt närvaron i USA inom innovativa kampanjer. WMN skall slås samman med Acasts befintliga kreativa avdelning och bilda Acast Creative Studios – en enhet som erbjuder annonsörer helhetslösningar, från idé till färdig kampanj, för att nå engagerade målgrupper. Acast menar att detta ska leda till högre intäkter från annonsörer genom att fler stora varumärken väljer bolaget, samt mer värde för poddskapare när publiken breddas och pengar kan tjänas både genom att sälja ljus- och videoannonser. Vidare skapar det enligt bolaget en konkurrensfördel när Acast kan sälja ett helhetsebjudande till annonsörer som vill uppmärksammas i både ljud- och videoformat.

Vår syn på Acasts strategi

På kort sikt tror redaktionen att samarbetet med stora podd-nätverk som TED och Casefile kommer att fortsätta främja genomsnittliga intäkter per lyssnare. Under år 2024 ökade ARPL (genomsnittlig intäkt per lyssnare) från 0,43 kr till 0,54 kr år 2024, motsvarande en tillväxt om 26 %. Enligt bolaget beror detta på att de större podd-nätverken i regel har en mycket lojal målgrupp som visar högre engagemang. Redaktionen tror samtidigt att samarbetet med TED och Casefile blir viktiga referensaffärer för att ingå liknande avtal i framtiden, vilket potentiellt driver upp ARPL ytterligare, samtidigt som det ökar utbudet av poddar för lyssnare och driver kundvärde. Bolagets marginalkostnad för att hantera fler kreatörer är begränsad till följd av den höga skalbarheten i affärsmodellen – vilket syns i att bolagets EBITDA-marginal har ökat sekventiellt varje år från -21,2 % år 2022 till 1,3 % år 2024 – varför sådana affärer har potential att kraftigt öka lönsamheten.

Vidare har implementeringen av programmatisk annonsförsäljning och AI-drivna funktioner som Collectives+, vilket hjälper annonsörer med målgruppsanpassning och träffsäkerhet i annonser, lett till minskat manuellt arbete och ökat kundvärde genom en högre precision i annonser. Detta exemplifieras av att bolagets operativa kostnader har ökat med 4 % under år 2024 trots en omsättningsökning om 18 %. Ökad precision i målgruppsanpassning har resulterat i att 24 % fler kreatörer tjänar pengar på annonser. Redaktionen anser att bolaget innovationer estimeras att bidra till ökad operationell skalbarhet och följaktligen lönsamhet, samtidigt som det stärkta kunderbjudandet banar väg för tillväxt i antal kunder.

På längre sikt tror redaktionen att fortsatt teknologisk utveckling och automatiserade försäljningskanaler inte uteslutande kommer att minska kostnader, utan tillika bidra till ett stärkt kundvärde och följaktligen en tillväxt i antal kunder. Genom att fortsätta investera i teknik och AI – för att möjliggöra högre precision i målgruppsanpassningar och för integrerade kampanjer där annonsörer kan kombinera ljud- och videoannonser – kan bolaget säkerställa långsiktig konkurrenskraft på en marknad som förväntas växa med en CAGR om 25 % till år 2030. Genom att utveckla partnerskap med nya stora podd-nätverk, såsom bolaget har gjort med TED och Casefile, finns potential att uppnå hög skalbarhet mot begränsade kostnader och således högre lönsamhet.


Den växande betydelsen
av integrerade annonskampanjer möjliggör dessutom enligt bolaget högre intäkter per kampanj och möjligheter till långsiktiga relationer med annonsörer. Därför är det strategiska förvärvet av Wonder Media Network, som besitter hög kunskap inom nischen, sannolikt långsiktigt fördelaktigt med potential att driva högre intäkter per lyssnare och således bruttomarginalen.

Om Acast

Acast grundades år 2014 och har snabbt blivit en global aktör inom podcastindustrin. Bolaget erbjuder en plattform som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare och ger tillgång till ett globalt nätverk av anslutna partners. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, oavsett var de sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar. Acast är verksamt på flera internationella marknader och har huvudkontor i Stockholm.

.

.

SENASTE NYTT

Nyheter

Slutade jaga investerare – då hittade ultralöparna formen​​

   Att sluta jaga investerare blev en nyckel till att hitta formen som företagare.  Som ultralöpare är Magnus och Emilie Sellberg vana att jobba med uthållighet. Elva år efter att de startade sitt företag har de nu en stadig tillväxt.  ”Vi bestämde oss tidigt för att...

Här har fritidshusen blivit billigast​​

   Försommar och långhelger innebär högsäsong på fritidshusmarknaden. Men utvecklingen i landet spretar. Di har kartlagt: • Här säljs det mest   • Fritidshusen som är svårast att sälja • Så skiljer sig priserna åt – kommun för kommun • Torekov och Sandhamn – mäklarna...

Två S-profiler petas från tunga maktposter​​

   Socialdemokraterna satsar på nya kort i partiledningen, det tunga verkställande utskottet. Två tidigare ministrar kliver tillbaka och blir ersättare i VU.  ​ ​

Akelius: Mitt ”dreamteam” ska lyfta aktien 20 procent​​

   Två av Castellums tyngsta styrelseledamöter, Louise Richnau och Stefan Ränk, kliver av när storägaren och fastighetsmiljardären Roger Akelius blåser till strid. Med en ny ledningstrojka vid rodret räknar Akelius med att börskursen lyfter med 20 procent inom ett år....

Icas nya butiksbiträde – en robot: ”Bättre service”​​

   Robotiken tar plats i dagligvaruhandeln. Sedan ett par veckor tillbaka kan besökare på en Ica-butik i Täby få hjälp av ett robotbiträde. För tekniken står det svenska bolaget Webot. ”Det öppnar upp för mer social interaktion och bättre service”, säger vd Songul...

Indien erkänner – plan nedskjutet: ”Taktiskt misstag”​​

   En indisk toppgeneral medger att Pakistan lyckades att skjuta ned minst ett av landets stridsflyg, något som sannolikt innebär att kinesiska stridsflyg besegrat västerländska motsvarigheter i strid. Toppgeneralen uppger att nedskjutningen beror på ett ”taktiskt...

Skräckexempel sänker Trumps rivaler​​

   NEW YORK. En offentlig toalett i San Francisco, med en prislapp på motsvarande 17 miljoner kronor, har blivit en symbol för hur de delstater som leds av Demokraterna misslyckas med sin politiska styrning.   ​ ​

Castellums ordförande lämnar efter bråk med Akelius​​

   Ett storbråk inom börsens största fastighetsbolag blossade upp i helgen när Castellums ordförande Louise Richnau och ledamoten Stefan Ränk, vd för Einar Mattson, hoppar av styrelsen. Skälet är att storägaren Roger Akelius vill styra valet av ny vd.  ​...

Ett riktigt skitproblem – värt 66 miljoner​​

   Stockholm stad spolar ner 20 miljoner kronor efter en kontraktsmiss. Notan är nu uppe i 66 miljoner kronor och är ett exempel på luckor i offentliga upphandlingar. ”Pengar rinner som vatten genom en sil”, säger Ellen Hausel Heldahl, jurist och expert på offentliga...

Betsson i fotbollsvärldens blickfång: ”Stort strategiskt värde”​​

   På lördagen riktar hundratals miljoner människor blickarna mot finalen i Champions League. Det blir ett unikt reklamtillfälle för bettingbolaget Betsson som pryder titeljagande Inters matchtröjor. ”Det är svårt att veta vad det betyder i pengar, men det bidrar...

Du kanske också gillar

Slutade jaga investerare – då hittade ultralöparna formen​​

Av: DI

Slutade jaga investerare – då hittade ultralöparna formen​​

   Att sluta jaga investerare blev en nyckel till att hitta formen som företagare.  Som ultralöpare är Magnus och Emilie Sellberg vana att jobba med uthållighet. Elva år efter att de startade sitt företag har de nu en stadig tillväxt.  ”Vi bestämde oss tidigt för att...

Här har fritidshusen blivit billigast​​

Av: DI

Här har fritidshusen blivit billigast​​

   Försommar och långhelger innebär högsäsong på fritidshusmarknaden. Men utvecklingen i landet spretar. Di har kartlagt: • Här säljs det mest   • Fritidshusen som är svårast att sälja • Så skiljer sig priserna åt – kommun för kommun • Torekov och Sandhamn – mäklarna...

Akelius: Mitt ”dreamteam” ska lyfta aktien 20 procent​​

Av: DI

Akelius: Mitt ”dreamteam” ska lyfta aktien 20 procent​​

   Två av Castellums tyngsta styrelseledamöter, Louise Richnau och Stefan Ränk, kliver av när storägaren och fastighetsmiljardären Roger Akelius blåser till strid. Med en ny ledningstrojka vid rodret räknar Akelius med att börskursen lyfter med 20 procent inom ett år....