Om Relais Group
Relais Group är ett finskt bolag inom fordonseftermarknaden med målet att skapa hållbara, effektiva och skalbara lösningar för livscykelhantering av fordon, med särskilt fokus på kommersiella fordon såsom lastbilar, skåpbilar och bussar. Genom att kombinera distribution av reservdelar och specialutrustning med ett växande nätverk av oberoende verkstäder bidrar Relais till ökad trafiksäkerhet, längre fordonslivslängd och förbättrad driftsekonomi för kunderna. Bolaget är verksamt i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland och Lettland och är en av de mest lönsamma tillväxtplattformarna inom segmentet i norra Europa. Omsättningen är geografiskt balanserad, där cirka 55 % kommer från Skandinavien och 45 % från Finland och Baltikum.
Relais samarbetar nära kunder inom både privat och offentlig sektor, däribland transportbolag, verkstäder, återförsäljare och försvarsmyndigheter. Verksamheten riktar sig i huvudsak till företagskunder och har låg exponering mot konsumentmarknaden. Mer än 60 % av försäljningen är relaterad till nyttofordon, vilket medför en robust affärsmodell med låg cyklikalitet. Genom långsiktiga relationer med flottägare, verkstäder och specialkunder agerar Relais ofta som en strategisk komponent och servicepartner snarare än en traditionell leverantör.
Erbjudandet är uppdelat i två huvudområden. Inom teknisk grossistverksamhet ansvarar Relais för import och försäljning av reservdelar, elektronik, fordonsbelysning och verkstadsutrustning, ofta under egna varumärken. Inom reparation och underhåll driver bolaget genom dotterbolagen Raskone och STS de största oberoende verkstadskedjorna för tunga fordon i Finland respektive Sverige. Tillsammans utgör dessa affärsområden en balanserad intäktsmix där cirka två tredjedelar av försäljningen kommer från reservdelar och utrustning, och en tredjedel från verkstadstjänster.
Relais erbjuder bolagets lösningar både som fristående tjänster och som helhetsåtaganden med bredare innehåll och kontraktsbaserad service. Denna struktur är särskilt attraktiv för kunder med stora fordonsflottor som efterfrågar effektiv komponentförsörjning och tillgängliga servicefönster. Genom att kombinera produktleverans och teknisk support med egna verkstäder och systemstöd skapas synergier, ökad tillgänglighet och mer förutsägbar drift.
Relais konkurrenskraft är bolagets tydliga struktur och anpassningsförmåga. Med en decentraliserad modell kan dotterbolagen behålla affärslogik och kundrelationer, samtidigt som de får tillgång till koncernens samordnade resurser inom inköp, logistik, varumärkesutveckling, digitalisering och hållbarhetsstyrning. Koncernen har etablerat gemensamma system för e-handel, produktinformation och lagerstyrning, vilket gör det möjligt att skala upp kundlösningar med bibehållen effektivitet.
Relais har byggt en stark position i Norden och Baltikum genom en kombination av organisk tillväxt och förvärvsstrategi. Bolagets förvärvsmodell fokuserar på lönsamma, lokalt starka, aktörer med hög operativ kvalitet och kompletterande erbjudanden.
Relais Group har under åren 2019-2024 ökat omsättningen från 99 till 325 MEURO, motsvarande 228 %, en kraftig ökning som till stor del drivits av en kombination av förvärv och organisk tillväxt. Under samma period har bruttomarginalen stärkts från 32 % år 2019 till 48 % år 2024, främst till följd av en förändrad produktmix med högre andel belysning, el-komponenter och egna varumärken, där bolaget särskilt lyfter fram ett positivt marginalbidrag från egna produktlinjer inom belysning. EBITDA-marginalen har under perioden varit stabil mellan 13 och 16 %.
Finansiell historik, MEUR , åren 2019-2024
Mellan åren 2023-2025 har Relais genomfört flera strategiskt viktiga förvärv. Under år 2022 förvärvades bolag som vid förvärvstillfället omsatte cirka 13,2 MEUR, jämfört med Relais totala omsättning på 264 MEUR. År 2023 uppgick den förvärvade omsättningen till cirka 18,4 MEUR, mot en koncernomsättning på 287 MEUR. För år 2024 omsatte de förvärvade bolagen vid köptillfället omkring 14,1 MEUR, medan Relais totala omsättning uppgick till 325 MEUR.
Under år 2023 förvärvades Adita, ett finskt grossistbolag med inriktning på el-komponenter och belysning, samt Jyväskylä Truck Center, en nischad verkstad för tunga fordon. Samma år tillkom även AutoMateriell & Nordic Lift i Norge, specialiserade på verkstadsutrustning. Logiken bakom förvärven är att de stärker Relais produktutbud och tekniska kapacitet inom teknisk grossistverksamhet.
År 2024 utökades servicekapaciteten genom förvärvet av Team Verkstad i Sverige och Asennustyö M Ahlqvist Oy i Finland, båda verksamma inom reparation av tunga fordon. Förvärven bidrar med lokal närvaro, specialistkompetens och starka kundrelationer inom verkstadstjänster.
År 2025 offentliggjordes två större förvärv. Det belgiska bolaget Matro Group, som tillför ett nytt geografiskt område och breddar sortimentet inom tillbehör för lastbilar. Samtidigt förvärvades Team Verksted Holding i Norge, en rikstäckande verkstadskedja med stark position på den norska marknaden. Genom att betala en EV/EBITDA-multipel om 7,4x, motsvarande ett företagsvärde om 87 MEUR inklusive leasingskulder, eller 34 MEUR exklusive. Det gör affären till Relais hittills största enskilda förvärv och en viktig förstärkning av tjänsteerbjudandet för kommersiella fordon i Norden.
Relais tillämpar en tydlig och konsekvent förvärvsfilosofi, där fokus ligger på lönsamma, lokalt starka bolag med stabil kundbas och specialistkompetens inom prioriterade segment. En grundförutsättning är att befintlig ledning stannar kvar, vilket säkerställer kontinuitet och bevarad affärskultur. Bolagen integreras varsamt och får i hög grad fortsätta drivas självständigt, medan Relais centralt tar ansvar för strategiska funktioner såsom inköpsförhandlingar och koncerngemensamma tilläggsförvärv. På så vis uppnås skalfördelar och samordningsvinster utan att förlora den lokala förankringen.
Förvärven under perioden har genomförts till värderingar inom spannet 5,6x till 8,3x EBITDA. Gemensamt för bolagen är att de stärker Relais marknadsnärvaro, adderar nischkompetens och bidrar till det långsiktiga målet om att skapa en skalbar och geografiskt balanserad plattform för fordonseftermarknaden i norra Europa.
Förvärv, åren 2023-2025
År 2024 utgjorde reparation och underhåll av nyttofordon den största enskilda produktkategorin inom Relais Group och stod för 33 % av koncernens omsättning. Denna del av verksamheten drivs genom bolag som Raskone, STS, Skeppsbrons, Ahlqvist, Jyväskylä Truck Center och Team Verkstad, vilka erbjuder verkstadstjänster för lastbilar, bussar, trailers och andra kommersiella fordon.
Den näst största kategorin var reservdelar, som utgjorde 31 % av omsättningen. Här är ABR Reservdelar, Huzells Tunga Delar och Startax kärnan i Relais tekniska grossistverksamhet, med ett brett sortiment av komponenter för både lätta och tunga fordon däribland bromsar, filter, elsystem, batterier, startmotorer och drivlineteknik.
Belysning och utrustning stod tillsammans för 36 % av omsättningen, varav belysning utgjorde 19 % och övrig utrustning 17 %. I denna kategori återfinns specialiserade bolag som Strands, Lumise, Awimex, AutoMateriell, Nordic Lift, Ecofoss, SEC, Adita och SETA. Dessa erbjuder produkter såsom fordonsbelysning, LED-lösningar, elektriska komponenter, teknisk hårdvara och verkstadsutrustning.
Produktkategorier, år 2024
Fördelningen visar på en välbalanserad intäktsmix mellan produkter och tjänster. Den tjänstedrivna delen, främst verkstadsverksamheten, utgör en stabil bas i affären. Medan produktverksamheten, särskilt inom belysning och tekniska komponenter erbjuder högre marginalpotential. Det beror bland annat på att Relais har utvecklat egna produktlinjer och varumärken inom områden som fordonsbelysning, elsystem och verkstadsutrustning, vilket möjliggör prissättning med starkare bruttomarginaler jämfört med standardiserade reservdelar.
Dotterbolag fördelat på produkt och tjänsteområden, år 2024
Det fria kassaflödet har förbättrats successivt under perioden och uppgick till 32 MEUR år 2024. FCF-konverteringen har de senaste tre åren legat stabilt runt 60 %. Rörelsekapitalet har samtidigt stabiliserats i relation till omsättningen och uppgick till 22 % år 2024, jämfört med 38 % år 2020. Den högre nivån under år 2020 förklaras främst av att Relais byggde upp varulager för att hantera störningar i leveranskedjorna under pandemin.
Rörelsekapital, MEUR, åren 2020-2024
Kassaflöde, MEUR, åren 2020-2024
Relais har gradvis förbättrat bolagets finansiella profil under perioden. Nettoskuld i relation till EBITDA har minskat från 4,0x år 2022 till 2,7x år 2024, vilket återspeglar en kontrollerad användning av balansräkningen trots fortsatt förvärvsaktivitet. Kapitalstrukturen är därmed väl avvägd för fortsatt tillväxt utan att kompromissa med finansiell stabilitet. Samtidigt har avkastningen på sysselsatt kapital stärkts från 5,6 % år 2020 till 13,0 % år 2024, drivet av förbättrad lönsamhet och effektivare resursutnyttjande. ROIC har under samma period ökat från 4,3 till 7,6 %, vilket visar att Relais genererar god avkastning även justerat för skuldsättning. Utvecklingen understryker bolagets förmåga att kombinera expansion med kapitaldisciplin.
Skuldsättning och lönsamhet, år 2019-2020
Marknaden
Relais Group är verksamt inom den nordiska fordonseftermarknaden, som enligt bolaget uppgår till cirka 20 mdEUR och omfattar omkring 19 miljoner registrerade fordon. Med en marknadsandel om cirka 1,6 % är Relais en mindre men växande aktör i en fragmenterad och strukturellt stabil bransch. Eftermarknaden betraktas som defensiv och ocyklisk, med en långsiktig tillväxttakt som bedöms följa BNP, det vill säga omkring 2 % per år. På europeisk nivå är tillväxten något mer dämpad och enligt BCG förväntas den europeiska eftermarknaden för personbilar och lätta transportfordon växa med en CAGR om 0,5 % fram till år 2034.
Ett strukturellt skifte som påverkar eftermarknaden är elektrifieringen av fordonsflotta
Relais inte explicit är profilerade som en EV-leverantör, finns inslag i produktportföljen som är relevanta för elektrifierade fordon. Dotterbolag som Strands Group och Awimex utvecklar och distribuerar fordonsbelysning, elsystem och tillbehör med applikation även för eldrivna plattformar, vilket stärker Relais position inom ett segment som förväntas öka i takt med att elektrifieringen fortsätter.
Marknaden är i hög grad fragmenterad, vilket skapar utrymme för fortsatt konsolidering
Enligt konsultfirman Roland Berger har den europeiska eftermarknaden sett en tydlig ökning av M&A-aktivitet, där större aktörer använder förvärv som ett verktyg för att växa i marknader som annars är svåra att ta andelar i organiskt. Relais strategi är tydligt kopplad till denna trend, där man genom selektiva uppköp bygger upp en geografiskt och funktionellt komplett plattform med stark lokal förankring.
Bland de främsta konkurrenterna i Norden finns MEKO (tidigare Mekonomen), som omsatte cirka 1,6 mdEUR under år 2024. MEKO tillämpar en liknande förvärvsdriven modell och är verksamt i bland annat Sverige, Norge och Danmark. Bolaget har kommunicerat att dess potentiella adresserbara marknad uppgår till omkring 30 miljoner fordon, vilket motsvarar en marknadsandel om cirka 5,3 %. I jämförelse har MEKO en bredare verkstadsnärvaro och större volymer, men lägre marginaler än Relais. Andra konkurrenter inkluderar KG Knutsson, en etablerad svensk grossist med stark position inom biltillbehör och el-komponenter, samt Wetteri Power i Finland, vilka fokuserar på elektriska reservdelar och batterier. Axel Johnson International är ytterligare en aktör som genom teknikbolagen har närvaro inom vissa nischsegment av eftermarknaden.
Europeisk eftermarknad för bildelar, person och lätta transportfordon, mdEUR
Relais konkurrerar i flera av de geografiska marknader som MEKO är verksamma i, vilka är den största aktören inom fordonseftermarknaden i Norden. Även om MEKO har betydligt större volymer och bredare marknadsnärvaro, med en uppskattad marknadsandel om cirka 5,3 % i Norden jämfört med Relais 1,6 % visar Relais högre effektivitet och tillväxt. Mellan åren 2019 och 2024 har Relais visat en omsättnings-CAGR om 29 %, att jämföra med MEKOs 9 %. Relais har därmed tydligt överträffat marknadstillväxten och även konkurrenterna, främst genom en kombination av förvärv och operativ expansion. Även lönsamheten är högre, Relais uppnådde en EBITDA-marginal om 16 % under år 2024, jämfört med MEKOs 11 %. Detta återspeglar både affärsmodellens skalbarhet och bolagets produktmix med hög andel egna varumärken.
Avkastningen på sysselsatt kapital är ytterligare ett område där Relais presterar starkare. Med 13 % ROCE år 2024 har Relais successivt förbättrat kapitalutnyttjandetfr, medan MEKO legat kvar på 6–9 % under perioden. Denna skillnad understryker Relais effektivitet i både investeringar och den löpande affären.
Jämförelse mot MEKO, år 2024
Investeringsidé
Tillväxtpotential inom oberoende verkstadstjänster: En viktig strukturell tillväxtmöjlighet finns inom affärsområdet reparation och underhåll, där Relais är verksamma genom oberoende verkstadskedjor i Finland, Sverige och Norge. Bolaget har möjlighet att successivt vinna marknadsandelar från fordonstillverkarnas egna märkesverkstäder, särskilt när fordon når slutet av garantiperioden. Genom att erbjuda service för flera märken, hög tillgänglighet och konkurrenskraftig kostnadsnivå är Relais väl positionerat för att attrahera flottkunder och logistikbolag som söker en mer flexibel och kostnadseffektiv lösning. I takt med att flottorna växer och krav på driftstabilitet ökar, skapas förutsättningar för att expandera både volym och kontraktsbaserad service inom detta segment.
Fortsatt konsolidering: Eftermarknaden för fordon i Norden är fortsatt fragmenterad, med många mindre aktörer inom både distribution och verkstadstjänster. Det ger goda möjligheter för Relais att fortsätta bolagets M&A-strategi. Bolaget har visat att det kan integrera förvärv effektivt utan att störa den operativa modellen. Samtidigt har nettoskuld i relation till EBITDA sjunkit till 2,7x år 2024, vilket är lägre än tidigare nivåer och skapar utrymme för fortsatt expansion. Förvärv har historiskt skett till multiplar mellan 5 och 8x EBITDA, vilket möjliggör värdeskapande tilläggsförvärv framöver.
Triggers
- Förvärv: Förvärvet av Matro Group i Belgien under år 2025 var ett viktigt första steg för Relais utanför den nordiska hemmamarknaden. Etableringen ger fotfäste i en ny region och öppnar dörrar för ytterligare geografisk expansion på den europeiska kontinenten. Ett nytt förvärv i exempelvis Tyskland, Nederländerna eller Frankrike skulle bekräfta ambitionen att bygga en bredare närvaro i Europa.
- Accelererad export av egna varumärken: Relais har en växande portfölj av egna varumärken inom belysning och elkomponenter, där bolag som Strands och Awimex utvecklar produkter med applikation även utanför hemmamarknaderna. Om exporten av dessa högmarginalprodukter börjar utgöra en större andel av omsättningen, kan det förändra den långsiktiga marginalbilden i grunden.
Värdering
För att bedöma en rimlig värdering av Relais Group har redaktionen jämfört bolaget med två relevanta jämförelsegrupper: dels aktörer inom fordonseftermarknaden med fokus på reservdelar och service, dels nordiska serieförvärvare.
Bland bolag med liknande verksamhet återfinns Inter Cars, Auto Partner, MEKO och Duell. Dessa är verksamma inom försäljning av reservdelar och verkstadstjänster till fordon och handlas till en medianvärdering om 6,7x EV/EBITDA för de senaste tolv månaderna och 5,6x för år 2026. Detta trots att marginalerna i snitt är lägre än Relais. Bolaget uppvisar exempelvis en EBITDA-marginal om 16 %, vilket är tydligt högre än jämförelsegruppens genomsnitt om 8 %.
Om vi istället jämför med nordiska serieförvärvare som Addtech, Indutrade, Lagercrantz och Lifco blir värderingsskillnaden ännu tydligare. Denna grupp värderas i genomsnitt till 21,6x EV/EBITDA för innevarande period och 19,8 x för år 2026, trots att Relais uppvisar liknande lönsamhet och betydligt högre tillväxt. Enligt redaktionens prognos väntas Relais växa med i snitt 15 % per år under perioden 2024-2026, att jämföra med endast 6 % för förvärvargruppen.
Relais värderas i dag till 8,3x EV/EBITDA på rullande tolv månader och 6,0x på 2026 års prognos. Med tanke på bolagets position som en av få fokuserade aktörer inom fordonseftermarknaden i Norden, den bevisade förvärvsmodellen och ökande andel produkter med högre marginal, framstår nuvarande värdering som återhållsam.
Mot denna bakgrund bedömer redaktionen att en rimlig värdering för Relais ligger mellan 7,5 och 9,0x EV/EBITDA för år 2026. Det skulle bättre spegla bolagets fundamentala styrkor och roll som nischad förvärvsplattform. Givet ett förväntat EBITDA-resultat om 71 MEUR, motsvarande 794 MSEK innebär det ett motiverat värde per aktie inom intervallet 20,2 till 24,2 EUR, motsvarande en uppsida om 24-49 % jämfört med dagens aktiekurs om 16,25 EUR.