Analys: Avtech – Skalbara mjukvarulösningar med stark lönsamhetsutveckling och flera användningsområden

Underlättar navigationen för ca 2 000 flygplan – stort avtal och merförsäljning förväntas driva stark tillväxt under år 2025.

Om bolaget

Avtech, som grundades år 1988, har med över 35 års erfarenhet utvecklat flera patenterade system som används för att i realtid göra varje flygning snabbare, säkrare och mer effektiv, där fokus ligger på digital flygtrafikledning med hjälp av PBO, m.a.o. prestandabaserad flygtrafikledning. Tjänsteportföljen skapar möjligheten att anpassa en flygrutt med avseende på minimal tidsåtgång, pris och energiförbrukning.

Lösningarna skapar en rad fördelar för flygbolagen. Främst minimerar de bränslekostnaderna – som står för uppemot 30 % av flygbolagens totala driftskostnader. Utöver gör Avtech lösningar varje flygning mer komfortabel och säker då passagerare utsätts för mindre turbulens. Avtech lösningar är byggda på en SaaS-baserad modell och fungerar som en månatlig prenumeration för varje flygplan. Därför kräver lösningarna inga större fasta investeringar från varken flygbolag eller Avtech. Enligt Avtech är den globala adresserbara marknaden 25 000 flygplan, vilken värderas till knappa 1 mdSEK.

Avtech har idag fyra stycken lösningar som erbjuds globalt, vilka år 2024 var installerade på ca 2 000 flygplan.

Aventus NowCast™ är Avtech främsta tjänst sett till omsättning då ca 60 % av nettoomsättningen kommer från försäljning av lösningen. Tjänsten levererar exakt data om temperatur och vindhastighet till flygplanets kontroll- och övervakningssystem (på engelska flight management system, FMS) för att förbättra prestandaberäkningarna för hela flygningen. Väderprognoser från UK Met Office (Storbritanniens nationella vädertjänst) används tillsammans med en patenterad algoritm (patent gäller fram till år 2032) vilken skickar bearbetad data till FMS efter start och innan nedstigning, data som används av piloterna. För flygplan utan ett avancerat FMS skickas informationen som textmeddelande till cockpit vilket gör att tjänsten kan implementeras utan ytterligare hårdvarukrav. Enligt Avtech beräkningar sparar Aventus NowCast™ ca 42 ton koldioxidutsläpp per plan per år.

ClearPath är en tjänst som beräknar den optimala flygrutten för varje flyg, utifrån data från UK Met Office, men har i beräkningen med faktorer som flygplanets vikt, hastighet, flyglängd och höjd som kommuniceras med flygplanet ständigt under flygningen. Genom att automatiskt sända uppdaterad information och en lättläst rapport ges beslutsstöd till cockpit med information om optimal flyghöjd. För flygbolag som använder ClearPath, exempelvis Norwegian Air Shuttle, minskar bränsleanvändningen med ca 2,5 % per flygresa enligt Avtech. ClearPath kan ses som ett tillägg till Aventus, av samma anledning behövs ingen särskild utrustning för installation och drift av ClearPath.

Sigma, som också bygger på väderprognoser med hög upplösning från UK Met Office är en automatisk tjänst som förvarnar besättning om potentiella risker för oväder, turbulens och annan information som ingår i SIGMET (Significant Meteorological Information). Baserat på flygplanets färdplan skickar Sigma varningar till FMS eller i form av ett textmeddelande under flygningen.

proFLIGHT är en tjänst som presenterar och visualiserar data från Avtechs väderinformation i en app. Tjänsten kan köpas av privatpersoner och visar trender och exakt information om temperatur, vind, turbulens och annat. Informationen tas och bearbetas från UK Met Office.

Investeringsidé 

Stark lönsamhetsutveckling och skalbarhet

Efter slutet på Covid-19-pandemin, och dess effekt på flygbranschen, har Avtech uppvisat en stark tillväxt, både gällande omsättning och EBIT-resultat. Omsättningen steg från 15,7 MSEK år 2020 till 34,3 MSEK år 2024 och EBIT-marginalerna var år 2024 ca 37 % jämfört med 2 % innan pandemin, år 2019. EBIT-resultat steg under samma period från -1,9 MSEK år 2020 till 12,6 MSEK år 2024, och varit positiv sedan år 2022, vilket påvisar styrkan i den skalbara SaaS-modellen.

Konkurrensfördelar och nytt kontrakt med Latam Airlines

Den 19 december 2024 meddelade Avtech att de tecknat ett kontrakt med ett av Sydamerikas största flygbolag, det chilenska bolaget Latam Airlines som avser rusta upp Latam Airlines flotta bestående av 347 flygplan, med bolagets lösningar Aventus och Clearpath. Kontraktet innefattar månatliga betalningar över en period om tre år och förväntas generera intäkter om 10-15 MSEK år 2025, där eurokursen och implementering av lösningarna påverkar den slutliga summan.

Vidare förnyades avtalet med SAS i januari 2024 på två år med ett uppskattat värde på 5-6 MSEK årligen samtidigt som en av Avtech största kunder, Southwest Airlines, skrev på ett avtal värderat till ca 13-17 MSEK årligen i tre år i fram till slutet av år 2026. Dessa kontrakt ger inte bara Avtech ett stabilt kassaflöde, som minskar bolagets beroende på ett fåtal kontrakt, utan bevisar också bolagets förmåga att konkurrera på en global marknad med efterfrågade tjänster till stora aktörer.

Bred bas av tjänster

Genom Avtechs patent och produkttyp, som bygger på data från UK Met Office, kan bolaget utveckla andra lösningar relaterade till flygindustrin. Bolaget har investerat pengar i ny teknik och VD David Rytter har kommunicerat att framtida tillväxt bland annat kommer att ske genom lansering av nya tjänster och tillägg riktade mot andra kundsegment såsom flygplatser (traffic control) och flygplanstillverkare.

Triggers:

 Tillväxt: främst från merförsäljning av ClearPath och Sigma till nuvarande kunder och installationen av lösningar i Latam Airlines flotta under år 2025 vilket därigenom förväntas förbättra lönsamhetsprofilen. 
 Nya kontrakt med stora flygbolag: under år 2025 kan stora kontrakt med flygbolag tecknas och öka omsättningen ytterligare.
 Nya produkter: med ett fokus mot flygplatser och flygplanstillverkare, vilket förväntas lanseras år 2025–2026. 

 

Nyckeltal och prognos VärderingVärdering.

Screenshot 2025 04 29 at 16.41.05

Värdering

Trots stark tillväxt under de senaste åren och goda marginaler värderas Avtech till relativt försiktiga nivåer av marknaden. Redaktionen estimerar en tillväxt av nettoomsättningen till ca 50 MSEK år 2025, motsvarande ca 45 % tillväxt från år 2024, driven primärt av merförsäljning och kontraktet med Latam Airlines (som väntas generera 10 MSEK – 15 MSEK årligen). Vi projekterar konservativt en EBIT-marginal om 35 % och uppskattar därmed att Avtech handlas till en EV/EBIT-multipel om 22,2x år 2025. Det är lägre än för liknande bolag i SaaS branschen såsom exempelvis Formpipe Software och Upsales Technology.

Värderingsskillnaden kan förvisso till viss del förklaras av bolagets mindre storlek och större beroende av stora kontrakt med ett färre antal flygbolag som kunder. Om Avtech fortsätter teckna kontrakt med nya flygbolag och fortsätta visa på tydlig skalbarhet samt öka lönsamheten anser vi att värderingen är låg.

Baserat på ett estimerat EBIT-resultat om ca 18,3 MSEK år 2025 handlas Avtech till 22,2x EBIT, medan redaktionen anser att en multipel om ca 27x EV/EBIT är mer rättvis, något som skulle representera en uppsida om knappa 22 % relativt bolagets nuvarande aktiekurs.

Sammanfattningsvis anser redaktionen att Avtech bevisat att bolaget är här för att stanna och uppvisar stark omsättningstillväxt samt goda marginaler, där skalbarheten möjliggör fortsatt lönsamhetsutveckling. Genom nya produkter, kontrakt och merförsäljning samt en relativt låg värdering ser aktien attraktiv ut.

SENASTE NYTT
Fed lär inte bli så mycket klokare​​

Fed lär inte bli så mycket klokare​​

   Inflationen i USA steg i juni i linje med förväntningarna, men de varugrupper som väntas påverkas först av tullarna visade tydligare uppgångar. Marknadsaktörerna tog emot beskedet med jämnmod och Fed lär inte bli så mycket klokare.  ​Läs mer...

Nyheter

Teslas försäljningschef i Nordamerika slutar​​

   Den amerikanska elbilstillverkaren Teslas försäljningschef för Nordamerika – Troy Jones – har lämnat Tesla efter 15 år vid företaget.  ​Läs mer ​

Rapporttung tisdag slutade kring nollan – Ericsson ned nästan 8 procent​​

   Den rapporttäta tisdagen slutade kring nollan, efter att som mest ha varit uppe kring plus knappt 1 procent men inte orkat hålla ställningarna efter USA-börsens öppning.  ​Läs mer ​

Chipbolag steg på röda börser i Europa​​

   De ledande Europabörserna handlades nedåt på tisdagen, med bilsektorn mot strömmen. Samlingsindexet Stoxx 600 sjönk 0,4 procent.   ​Läs mer ​

Nordiska börser ned – vindkraft lyfte i Danmark​​

   De nordiska börserna avslutade tisdagens handel nedåt. Samlingsindexet Vinx 30 sjönk 1,1 procent till 1.335.   ​Läs mer ​

Richard Leksell sa upp sig från familjen: ”Blev lite överraskade”​​

   Efter sex år på familjens investmentbolag Bonit Capital tog Richard Leksell steget ut i entreprenörslivet.  ”Jag började känna mig lite för bekväm”, säger Elekta-arvingen som nu skördar internationella framgångar med AI-rekryteraren Talentium tillsammans med...

Fallet tilltar för Ericsson efter Wall Street-öppning​​

   Ericsson-aktiens rapportnedgång låg stabilt på minus 4 procent och en kurs mellan 74 och 75 kronor fram till halv fyra-tiden på tisdagen. Då öppnade New York-börsen och nedgången lade in en ny växel.   ​Läs mer ​

Ännu ett styrketecken​​

   Klädbolaget Nelly har under de senaste två åren genomfört Stockholmsbörsens största vinstvändning. Tisdagens halvårsrapport var ännu ett styrketecken med bra försäljningsökning och en rörelsemarginal som nådde goda 15 procent.   ​Läs mer...

Trump: Har ingått avtal med Indonesien – detaljer kommer​​

   USA:s president Donald Trump meddelade på tisdagen att landet har ingått ett handelsavtal med Indonesien.  ​Läs mer ​

Efter hel dag på plus: Stockholmsbörsen på minus strax före stängning​​

   Efter att den rapporttunga tisdagen trots flera besvikelser handlades på plus under nästan hela dagen tog den negativa stämningen över efter New York-börsens öppning, och strax före stängning låg OMXS30 på minus – för tredje dagen i rad.  ​Läs mer...

Viktigast att ovissheten om tullarna får ett slut​​

   EU:s svarstullar får inte skada europeiska företag alltför mycket. Därför är det bra att man i början väljer enskilda varugrupper snarare än att svara över hela linjen.   ​Läs mer ​

Du kanske också gillar