Crunchfish omdefinierar digitala betalningar med banbrytande patenterad offline-teknologi

Crunchfish ser exponentiell tillväxt globalt med ny paketeringsstrategi mot betalnätverk och betaltjänster.

Efterfrågan på robusta och tillgängliga digitala betalningslösningar växer snabbt. I skärningspunkten mellan geopolitisk osäkerhet, tekniska skiften och regulatoriska initiativ kring centralbankernas digitala valutor (CBDC) positionerar sig Crunchfish som en teknologisk möjliggörare. Bolaget erbjuder en patenterad offlinebetalningslösning som fungerar även när internet eller systeminfrastruktur ligger nere. Med en mjukvarubaserad, globalt skalbar affärsmodell samt en ny paketeringsstrategi med tydlig kanalstruktur mot betalnätverk och tjänsteleverantörer är investeringscaset både fokuserat och strukturellt attraktivt.

Crunchfishs VD Joachim Samuelsson sammanfattar varför bolaget är en attraktiv investering i tre punkter: ”För det första är vår teknologi patenterad och vi är helt unika i världen med den lösning vi erbjuder. För det andra är vår affärsmodell extremt skalbar. För det tredje har vi äntligen förstått hur vi måste paketera vår teknologi till marknaden.”

En helt unik och patentskyddad teknologi

Crunchfishs produkt heter Digital Cash. Den bygger på modellen ”Reserve, Pay & Settle”, där pengar reserveras online, betalningar kan genomföras offline och avveckling sker när uppkoppling åter är möjlig. VD Samuelsson förklarar: ”Vi möjliggör det som internet gjorde för kommunikation – fast för betalningar – vi gör betaltjänsten robust även om det förekommer störningar i nätet eller i backendsystemen.”

Detta är inte en teoretisk funktion utan en konkret lösning på ett globalt problem. Ett exempel: när Microsofts molninfrastruktur föll i Singapore år 2024 kunde invånare inte betala digitalt på två dygn. ”Många länder inser att dagens system är byggda för ideala förhållanden, vad vi kallar ’the happy-flow’, och det håller inte längre”, säger VD Samuelsson.

Teknologin är både säker och verifierad. Crunchfish har utvecklat ett Trusted Application Protocol (TAP) som möjliggör att signerade betalningar kan överföras via QR, Bluetooth, NFC, ultraljud, internet eller mobilnätens signaleringskanaler. Lösningen är hårdvaruagnostisk och fungerar på vilken smartphone som helst. ”Vi är helt agnostiska – vår lösning fungerar med alla former av betalning; realtidsbetalningar som Swish, centralbankvaluta, kort, men även stablecoins och kryptovalutor”, förklarar VD Samuelsson.

Grundteknologin är patentskyddad i USA och Europa, och patentansökningar pågår i Indien, Kina och Taiwan. Bolaget har även flera andra intressanta uppfinningar i sin patentportfölj som återställningsskydd, kvantdatorsäkring, interoperabilitet samt privata betalningar – det vill säga själva kärnlogiken i en fungerande offlinebetalning. Detta är centralt i diskussioner med centralbanker. ”Vi har exempelvis haft dialoger med både Riksbanken och Swish om att göra den typen av digitala betalningar mer robusta.”

Crunchfish VD Joachim Samuelsson

 

Hög skalbarhet banar väg för marginalexpansion

Om teknologin är bolagets ryggrad är affärsmodellen dess styrka. Crunchfishs strategi är att sälja mjukvara till två olika aktörstyper: offline-plånböcker till betaltjänstleverantörer och offline-terminaler till betalnätverk. Detta innebär att bolaget inte behöver stå för försäljning till slutkund utan kan växa genom ekosystemets aktörer.

”Vi behöver inte tiodubbla personalstyrkan för att öka omsättningen tiofalt”, konstaterar VD Samuelsson. Ett enda kundavtal, med IDFC First Bank i Indien, kan i praktiken finansiera hela bolagets årliga drift. ”Den enda kund vi har, IDFC First Bank i Indien, bär i praktiken alla våra årliga kostnader vid en utrullning till 20 miljoner användare. Det finns dessutom tiotusentals liknande betaltjänster som potentiella kunder”, avslutar VD Samuelsson.

Denna modell är särskilt effektiv i tillväxtmarknader där betalvolymen är stor men den tekniska standarden varierar. Att lösningen fungerar på äldre telefoner utan NFC gör den idealisk för Indien, Afrika och Latinamerika. ”Vi ser också ett skifte från att fokusera på NFC till QR- och Bluetooth-baserade lösningar eftersom de fungerar på fler enheter och är enklare att använda.” Crunchfish utnyttjar här ett globalt teknologiskifte som gör bolagets lösning ännu mer relevant.

Den tredje satsningen – nu med rätt paketering

Crunchfish har historiskt haft svårt att kommersialisera teknologin, men enligt VD Samuelsson har bolaget nu funnit en fungerande marknadsmodell. ”Efter två tidigare försök som inte lyckades har vi nu hittat rätt strategi – att sälja offline-plånböcker till betaltjänsterna och offline-terminaler till betalnätverken.” Det är en uppdelning som inte bara speglar marknadens behov utan också skapar teknisk och affärsmässig effektivitet.

”Den stora nyckeln är att tydliggöra rollerna mellan betalnätverk och betaltjänstleverantörer”, förklarar VD Samuelsson. Det möjliggör stegvis integrering utan total omläggning. Bolaget ser sig som teknisk leverantör till framtidens infrastruktur snarare än som en slutanvändarapplikation.

En strategisk marknad i rörelse: Crunchfish i centrum

Hälften av världens realtidsbetalningar sker i Indien. ”Vi har redan haft ett pilotprojekt med landets största privata bank, HDFC Bank och IDFC First Bank. Vi är nu i dialog direkt med NPCI som agerar betalnätverk för alla typer av betalningar i Indien”, berättar VD Samuelsson.

Reserve Bank of India har redan godkänt Crunchfishs lösning för utrullning, och Digital Rupee-applikationen med Crunchfishs teknik är tillgänglig i både Apples App Store och Google Play Store i ett use case med IDFC First Bank för den digitala Rupeen. Här handlar det om fjärrbetalningar via SMS, en avgörande funktion i ett land där många lever utan uppkoppling. Nästa steg är att sätta en central affär med NPCI som driver Indiens olika betalnätverk. Då kan vi sälja offline-plånböcker till alla betaltjänster i Indien.

”Om vi sätter den affären kommer vi kunna nå alla betaltjänster i landets betalsystem på en gång”, säger VD Samuelsson. ”Ett avtal med NPCI innebär tillgång till hela ekosystemet för betalningar.”

En liten organisation med stor räckvidd

Crunchfish har bara 14 anställda. Det är ett medvetet beslut. ”Vi kommer alltid vara ett litet bolag till antal anställda, men med en extremt skalbar affärsmodell där vi själva, partners och betalnätverk driver tillväxt”, säger VD Samuelsson. Verksamheten är inte beroende av stora investeringar i personal eller säljresurser. Tillväxt sker genom systemintegration.

Sammanfattning: Ett strukturellt starkt investeringscase

Crunchfish kombinerar tre sällsynta egenskaper: en patentskyddad och teknologiskt unik offlinebetalningslösning, en skalbar affärsmodell med låg marginalkostnad samt en marknadsanpassad paketering mot både betalnätverk och tjänsteleverantörer.

I takt med att robusthet blir ett regulatoriskt krav växer bolagets relevans. Som VD Samuelsson uttrycker det: ”Marknaden börjar inse att digitala betalningar är en samhällsnytta som måste kunna fungera även i kris.”

För investerare som söker exponering mot digital infrastruktur och strukturell tillväxt erbjuder Crunchfish ett fokuserat, skalbart och rätt positionerat case. Det är nu redo att ta fart.

 

SENASTE NYTT

Nyheter

Natoländer ska storköpa svenska stridsfordon​​

   Sverige och flera Natoländer skriver avtal i Bryssel om storköp av svenska stridsfordon CV90. Beställningarna ska inte drabba leveranserna till Ukraina, lovar försvarsministern.  ​ ​

Sectra rapporterar ett rörelseresultatet på 199 miljoner kronor för kvartalet​​

   Vd Torbjörn Kronander intervjuas i Börsmorgon.  ​ ​

Broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” behövs för näringslivet​​

   Är man inte förberedd så är man oförberedd. Konkurrenskraftiga företag bidrar till Sveriges samlade försvarsförmåga, men långt ifrån alla kan idag svara på vad som förväntas vid en omfattande krissituation, krigsfara eller ytterst krig, skriver Pia Sandvik, vd...

Experterna om Sectras rapport​​

   Helen Groth och Mikael Olsson medverkar i Börsmorgon.  ​ ​

Börsmorgon 5 juni 2025 – se hela programmet​​

   Under ledning av Fredrik Lennander  ​ ​

Seger för Spotify när Apples överklagande avslås​​

   Teknikjätten Apple har fått avslag på en ansökan om att stoppa ändringar i App Store som härstammar från den förlorade tvisten med Epic Games, skriver CNBC. Beskedet är även en seger för den svenska musikjätten Spotify.  ​ ​

Boozt flyttar huvudkontoret till Köpenhamn​​

   Intervju med vd Hermann Haraldsson  ​ ​

Förvaltaren om bolagen i microcap-fonden – tre innehav synas lite närmare​​

   Helen Groth, förvaltare Gaia microcap, gästar Börsmorgon och pratar om innehaven i nya fonden.  ​ ​

Olsson höjer ett varningens finger för inflationssiffrorna: ”Knappast något som är positivt för börsen”​​

   Mikael Olsson medverkar i Börsmorgon.  ​ ​

Börsen öppnar på grönt – Sectra backar på rapporten​​

   Marknadskoll med Douglas Ekberg.  ​ ​

Du kanske också gillar

Natoländer ska storköpa svenska stridsfordon​​

Av: DI

Natoländer ska storköpa svenska stridsfordon​​

   Sverige och flera Natoländer skriver avtal i Bryssel om storköp av svenska stridsfordon CV90. Beställningarna ska inte drabba leveranserna till Ukraina, lovar försvarsministern.  ​Read More ​