Crunchfish omdefinierar digitala betalningar med banbrytande patenterad offline-teknologi

Crunchfish ser exponentiell tillväxt globalt med ny paketeringsstrategi mot betalnätverk och betaltjänster.

Efterfrågan på robusta och tillgängliga digitala betalningslösningar växer snabbt. I skärningspunkten mellan geopolitisk osäkerhet, tekniska skiften och regulatoriska initiativ kring centralbankernas digitala valutor (CBDC) positionerar sig Crunchfish som en teknologisk möjliggörare. Bolaget erbjuder en patenterad offlinebetalningslösning som fungerar även när internet eller systeminfrastruktur ligger nere. Med en mjukvarubaserad, globalt skalbar affärsmodell samt en ny paketeringsstrategi med tydlig kanalstruktur mot betalnätverk och tjänsteleverantörer är investeringscaset både fokuserat och strukturellt attraktivt.

Crunchfishs VD Joachim Samuelsson sammanfattar varför bolaget är en attraktiv investering i tre punkter: ”För det första är vår teknologi patenterad och vi är helt unika i världen med den lösning vi erbjuder. För det andra är vår affärsmodell extremt skalbar. För det tredje har vi äntligen förstått hur vi måste paketera vår teknologi till marknaden.”

En helt unik och patentskyddad teknologi

Crunchfishs produkt heter Digital Cash. Den bygger på modellen ”Reserve, Pay & Settle”, där pengar reserveras online, betalningar kan genomföras offline och avveckling sker när uppkoppling åter är möjlig. VD Samuelsson förklarar: ”Vi möjliggör det som internet gjorde för kommunikation – fast för betalningar – vi gör betaltjänsten robust även om det förekommer störningar i nätet eller i backendsystemen.”

Detta är inte en teoretisk funktion utan en konkret lösning på ett globalt problem. Ett exempel: när Microsofts molninfrastruktur föll i Singapore år 2024 kunde invånare inte betala digitalt på två dygn. ”Många länder inser att dagens system är byggda för ideala förhållanden, vad vi kallar ’the happy-flow’, och det håller inte längre”, säger VD Samuelsson.

Teknologin är både säker och verifierad. Crunchfish har utvecklat ett Trusted Application Protocol (TAP) som möjliggör att signerade betalningar kan överföras via QR, Bluetooth, NFC, ultraljud, internet eller mobilnätens signaleringskanaler. Lösningen är hårdvaruagnostisk och fungerar på vilken smartphone som helst. ”Vi är helt agnostiska – vår lösning fungerar med alla former av betalning; realtidsbetalningar som Swish, centralbankvaluta, kort, men även stablecoins och kryptovalutor”, förklarar VD Samuelsson.

Grundteknologin är patentskyddad i USA och Europa, och patentansökningar pågår i Indien, Kina och Taiwan. Bolaget har även flera andra intressanta uppfinningar i sin patentportfölj som återställningsskydd, kvantdatorsäkring, interoperabilitet samt privata betalningar – det vill säga själva kärnlogiken i en fungerande offlinebetalning. Detta är centralt i diskussioner med centralbanker. ”Vi har exempelvis haft dialoger med både Riksbanken och Swish om att göra den typen av digitala betalningar mer robusta.”

Crunchfish VD Joachim Samuelsson
 

Hög skalbarhet banar väg för marginalexpansion

Om teknologin är bolagets ryggrad är affärsmodellen dess styrka. Crunchfishs strategi är att sälja mjukvara till två olika aktörstyper: offline-plånböcker till betaltjänstleverantörer och offline-terminaler till betalnätverk. Detta innebär att bolaget inte behöver stå för försäljning till slutkund utan kan växa genom ekosystemets aktörer.

”Vi behöver inte tiodubbla personalstyrkan för att öka omsättningen tiofalt”, konstaterar VD Samuelsson. Ett enda kundavtal, med IDFC First Bank i Indien, kan i praktiken finansiera hela bolagets årliga drift. ”Den enda kund vi har, IDFC First Bank i Indien, bär i praktiken alla våra årliga kostnader vid en utrullning till 20 miljoner användare. Det finns dessutom tiotusentals liknande betaltjänster som potentiella kunder”, avslutar VD Samuelsson.

Denna modell är särskilt effektiv i tillväxtmarknader där betalvolymen är stor men den tekniska standarden varierar. Att lösningen fungerar på äldre telefoner utan NFC gör den idealisk för Indien, Afrika och Latinamerika. ”Vi ser också ett skifte från att fokusera på NFC till QR- och Bluetooth-baserade lösningar eftersom de fungerar på fler enheter och är enklare att använda.” Crunchfish utnyttjar här ett globalt teknologiskifte som gör bolagets lösning ännu mer relevant.

Den tredje satsningen – nu med rätt paketering

Crunchfish har historiskt haft svårt att kommersialisera teknologin, men enligt VD Samuelsson har bolaget nu funnit en fungerande marknadsmodell. ”Efter två tidigare försök som inte lyckades har vi nu hittat rätt strategi – att sälja offline-plånböcker till betaltjänsterna och offline-terminaler till betalnätverken.” Det är en uppdelning som inte bara speglar marknadens behov utan också skapar teknisk och affärsmässig effektivitet.

”Den stora nyckeln är att tydliggöra rollerna mellan betalnätverk och betaltjänstleverantörer”, förklarar VD Samuelsson. Det möjliggör stegvis integrering utan total omläggning. Bolaget ser sig som teknisk leverantör till framtidens infrastruktur snarare än som en slutanvändarapplikation.

En strategisk marknad i rörelse: Crunchfish i centrum

Hälften av världens realtidsbetalningar sker i Indien. ”Vi har redan haft ett pilotprojekt med landets största privata bank, HDFC Bank och IDFC First Bank. Vi är nu i dialog direkt med NPCI som agerar betalnätverk för alla typer av betalningar i Indien”, berättar VD Samuelsson.

Reserve Bank of India har redan godkänt Crunchfishs lösning för utrullning, och Digital Rupee-applikationen med Crunchfishs teknik är tillgänglig i både Apples App Store och Google Play Store i ett use case med IDFC First Bank för den digitala Rupeen. Här handlar det om fjärrbetalningar via SMS, en avgörande funktion i ett land där många lever utan uppkoppling. Nästa steg är att sätta en central affär med NPCI som driver Indiens olika betalnätverk. Då kan vi sälja offline-plånböcker till alla betaltjänster i Indien.

”Om vi sätter den affären kommer vi kunna nå alla betaltjänster i landets betalsystem på en gång”, säger VD Samuelsson. ”Ett avtal med NPCI innebär tillgång till hela ekosystemet för betalningar.”

En liten organisation med stor räckvidd

Crunchfish har bara 14 anställda. Det är ett medvetet beslut. ”Vi kommer alltid vara ett litet bolag till antal anställda, men med en extremt skalbar affärsmodell där vi själva, partners och betalnätverk driver tillväxt”, säger VD Samuelsson. Verksamheten är inte beroende av stora investeringar i personal eller säljresurser. Tillväxt sker genom systemintegration.

Sammanfattning: Ett strukturellt starkt investeringscase

Crunchfish kombinerar tre sällsynta egenskaper: en patentskyddad och teknologiskt unik offlinebetalningslösning, en skalbar affärsmodell med låg marginalkostnad samt en marknadsanpassad paketering mot både betalnätverk och tjänsteleverantörer.

I takt med att robusthet blir ett regulatoriskt krav växer bolagets relevans. Som VD Samuelsson uttrycker det: ”Marknaden börjar inse att digitala betalningar är en samhällsnytta som måste kunna fungera även i kris.”

För investerare som söker exponering mot digital infrastruktur och strukturell tillväxt erbjuder Crunchfish ett fokuserat, skalbart och rätt positionerat case. Det är nu redo att ta fart.

Detta är ett betalt samarbete och är att betrakta som marknadsföring. Läs Aktier.se:s disclaimer.

SENASTE NYTT
Zenith Energy – Hvordan ser de neste 12 månedene ut?

Zenith Energy – Hvordan ser de neste 12 månedene ut?

Til dags dato har Zenith: Vunnet én voldgiftssak (ICC-1) med en verdi på 9,7 millioner USD (Se pressmeldning) Tapt én voldgiftssak (ICC-2) med en verdi på 130 millioner USD. (Se pressmeldning) På grunn av det selskapet anser som en dypt feilaktig dom, har Zenith...

Zenith Energy – Hvordan ser de neste 12 månedene ut?

Zenith Energy: Hur ser de kommande 12 månaderna ut?

Hittills har Zenith: Vunnit ett skiljedomsfall (ICC-1), värderat till 9,7 miljoner USD (läs pressmeddelande) Förlorat ett skiljedomsfall (ICC-2), värderat till 130 miljoner USD (läs pressmeddelande) Bolaget anser att domen är mycket bristfällig och har meddelat att...

Zenith Energy – How Does The Next 12 Months Look Like?

Zenith Energy – How Does The Next 12 Months Look Like?

There has been a lot of buzz around Zenith Energy in recent months. The company is involved in electricity, gas, oil, and renewable energy projects, with a geographic focus on Southern Europe and the United States. A significant part of its current market narrative...

Nyheter

Analys: Pierce Group – Växlar om till lönsam tillväxt

Pierce Group är en ledande e-handelsaktör inom motorcykel- och powersport-segmentet i Europa. Bolaget driver tre välkända nischade webbutiker, 24MX (med fokus på motocross/enduro), XLMoto (motorcykelutrustning) och Sledstore (snöskoter) med försäljning till kunder i...

Q2: Axolot Solutions Holding – Försäljning, tekniska framsteg och pilotprojekt stärker plattformen men lönsamheten dröjer

Axolot Solutions Holding, som utvecklar teknik för industriell vattenrening, publicerade den 29 juli Q2-rapporten för år 2025. Rapporten visar att bolaget nu börjar omsätta den nya affärsmodellen i praktiken, med extern försäljning, viktiga kundprojekt och...

Q2: Storytel – visar lönsam tillväxt och starkt första halvår

Storytel är en global streamingtjänst för ljud- och e-böcker med över 2,5 miljoner betalande användare och kombinerar egen förlagsverksamhet med digital distribution på över 25 marknader. Storytel publicerade bolagets delårsrapport för det andra kvartalet den 29 juli...

Kommentar på Polygiene Group Q2-rapport

Polygiene Group, ett svenskt bolag specialiserat på hygienlösningar för textilier och ytor, publicerade den 23 juli år 2025 bolagets rapport för det andra kvartalet. Resultatet speglar ett utmanande kvartal format av global osäkerhet, svag utveckling i...

Veckans vinnare och förlorare v.30

Vecka 30 präglades av ett intensivt nyhetsflöde med kraftiga kursrörelser i flera riktningar. Stockholmsbörsen (OMXSPI) utvecklades svagt positivt under veckan och steg med ca 1,7 % medan fokus låg på rapportperioden, riktade emissioner och bud som skapade stora...

Analys: Relais Group – specialist inom nordisk fordonseftermarknad

Om Relais Group Relais Group är ett finskt bolag inom fordonseftermarknaden med målet att skapa hållbara, effektiva och skalbara lösningar för livscykelhantering av fordon, med särskilt fokus på kommersiella fordon såsom lastbilar, skåpbilar och bussar. Genom att...

Veckans makro: ECB pausar, tech lyfter USA – blandad börsvecka i Europa

Vecka 30 inleddes med ett avvaktande tonläge, där investerare fokuserade på det stundande räntebeskedet från ECB senare under veckan. I övrigt låg blickarna mot kommande inflationssiffror från både euroområdet och USA, som väntades först veckan därpå. Helgen innan...

Q2: Meko – Sämre resultat, nya besparingar och långsiktiga satsningar

Meko, som är en ledande aktör inom fordonsrelaterad eftermarknad i norra Europa, publicerade den 25 juli sin delårsrapport för det andra kvartalet av år 2025. Rapporten speglar ett fortsatt utmanande marknadsläge, där svagare efterfrågan i flera länder påverkar...

Q2: Eltel – Förbättrade marginaler, starkare finansiell grund men fortsatt negativ tillväxt

Eltel, som är verksamma inom byggnation och underhåll av el- och kommunikationsnät i Norden och norra Europa, publicerade den 24 juli bolagets halvårsrapport för det andra kvartalet av år 2025. Rapporten visar på fortsatta framsteg i arbetet med att stärka...

Analys: Zalaris – operationellt momentum, förbättrad lönsamhet och global tillväxtpotential

Om Zalaris Zalaris är en norsk leverantör av molnbaserade HR- och lönehanteringstjänster med huvudkontor i Oslo och har kunder i över 100 länder, främst i Norden och övriga Europa. Bolaget levererar tjänster som möjliggör digitalisering, outsourcing och...

Du kanske också gillar

Analys: Pierce Group – Växlar om till lönsam tillväxt

Analys: Pierce Group – Växlar om till lönsam tillväxt

Pierce Group är en ledande e-handelsaktör inom motorcykel- och powersport-segmentet i Europa. Bolaget driver tre välkända nischade webbutiker, 24MX (med fokus på motocross/enduro), XLMoto (motorcykelutrustning) och Sledstore (snöskoter) med försäljning till kunder i...

Q2: Storytel – visar lönsam tillväxt och starkt första halvår

Q2: Storytel – visar lönsam tillväxt och starkt första halvår

Storytel är en global streamingtjänst för ljud- och e-böcker med över 2,5 miljoner betalande användare och kombinerar egen förlagsverksamhet med digital distribution på över 25 marknader. Storytel publicerade bolagets delårsrapport för det andra kvartalet den 29 juli...

Kommentar på Polygiene Group Q2-rapport

Kommentar på Polygiene Group Q2-rapport

Polygiene Group, ett svenskt bolag specialiserat på hygienlösningar för textilier och ytor, publicerade den 23 juli år 2025 bolagets rapport för det andra kvartalet. Resultatet speglar ett utmanande kvartal format av global osäkerhet, svag utveckling i...