Hur AI förändrar processer, produktion och användning inom elektronikbranschen står i fokus på Elektronikmässan på Kistamässan 2-3 april, arrangerad av Easyfairs. Centralt blir en konferens där kända aktörer deltar. – Hela syftet är att driva på utvecklingen av AI i Sverige, säger Elisabet Österlund från branschorganisationen Svensk Elektronik.
AI har blivit en avgörande drivkraft bakom innovation och tillväxt, men Dan Segev på Wiz varnar för ökade risker och säkerhetsutmaningar. Därför lanserar de sitt AI Security Posture Management-system i Sverige. – Det är en banbrytande lösning för att skydda AI-modeller, träningsdata och AI-tjänster, säger han.
Från AI-hype till konkret affärsnytta – utan att dränera kassan eller tumma på säkerheten. På Digitalist Open Tech AB har Fabian von Tiedemann, grundare och affärsutvecklare, de senaste åren lett företagets AI-resa.
När företag satsar på AI ska de tänka långsiktigt – och ta hjälp utifrån. Det säger man på Dell Technologies, ett av världens största IT-infrastrukturbolag och en världsledare inom AI. – Vi har redan genomgått den resa inom AI som våra kunder nu går igenom. Vår erfarenhet gör att vi kan hjälpa dem genom hela processen, från idé till implementering, säger Hanna Widenberg på Dell Technologies Sweden.
Att anlita byråer är kanske inte alltid den bästa lösningen för alla företag – det har grundarna av Heartspace AI konstaterat och därför lanserat den självlärande AI-skribenten Nirvana. – Det är den enda AI-drivna PR-plattformen och spökskrivaren som klarar av att förstå komplexa verksamheter och anpassa tonalitet och innehåll efter deras krav, säger Sohrab Fadai, CTO.
Cloud Family är en Select Tier Partner till AWS (Amazon Web Services), som använder sin AI-plattform för att automatiskt sänka företags molnkostnader. – Vi köper rabatterade fastprisavtal på AWS-tjänster, som vår plattform flyttar mellan våra kunder i realtid för att sänka deras AWS-kostnader, säger Jonatan Redvik, vd och medgrundare till företaget.