Om GreenMobility
GreenMobility A/S är ett danskt bolag som driver en appbaserad bildelningstjänst i Köpenhamn och Århus, användarna får möjlighet att hämta och lämna eldrivna bilar och transportfordon var som helst inom definierade verksamhetszoner, en så kallad free–floating-modell. Detta innebär att användaren inte är bunden till fasta upphämtnings- eller återlämningsplatser, vilket möjliggör oplanerade enkelresor och skapar en flexibilitet som traditionella hyrbilsmodeller inte kan matcha. Genom ett samarbete med Köpenhamns kommun har GreenMobility även tillgång till 1 000 parkeringsplatser för bolagets fordon inom verksamhetszonerna, vilket möjliggör kostnadsfri parkering för användarna.
Flottan omfattar cirka 1 400 elfordon, från mindre personbilar till premiummodeller och elektriska transportfordon för logistikbehov. Prissättningen är uppdelad i minut-, tim- och dygnsnivåer, kompletterat med abonnemang och förköpta paket för högfrekventa användare. För att öka nyttjandegraden i flottan lanserade GreenMobility år 2020 ett B2B-segment riktat till företag som vill minska kostnader för tjänstebilar, taxi och reseersättningar. Via en portal och mobilapp kan företag administrera användare, följa resor och kostnader samt generera data för koldioxidbesparingar till företagets hållbarhets–rapporteringar.
Strukturellt förbättrad marknadsposition skapar lönsamhet
Sedan börsnoteringen på Nasdaq First North Danmark år 2017 har GreenMobility prioriterat tillväxt framför lönsamhet med fokus på internationell expansion, men efter ett VD-byte år 2023 skiftade Bolaget till en strategi inriktad på lönsamhet på den danska kärnmarknaden, vilket ledde till avveckling av verksamheter i Finland, Nederländerna, Sverige och Tyskland. Samtidigt har bolaget gått från att äga större delen av fordonsflottan till att i högre grad hyra fordonen, vilket minskar restvärdesriskerna och frigör kapital för andra investeringar. Detta, i kombination med att konkurrenten ”Share Now” lämnade den danska marknaden efter ett misslyckat försök att nå lönsamhet, har resulterat i att GreenMobility nu är den enda större aktören i landet med en free–floating-modell för bildelning.
Efter flera år av negativa resultat nådde GreenMobility under år 2024 positiv nettovinst, där netto–omsättningen ökade y/y med 72 % till 129,5 MDKK, i huvudsak till följd av att konkurrenten Share Now lämnade den danska marknaden. Tillväxten har även stöttats av högre beläggning per fordon och en växande andel företagskunder via B2B-segmentet. EBITDA-resultatet steg till 35,8 MDKK (-6,8), motsvarande en marginal om 27,6 % (-7,2 %), nettoresultatet uppgick till 9,7 MDKK (-50) och bolaget genererade för första gången ett positivt fritt kassaflöde om 12,7 MDKK. Den positiva utvecklingen fortsatte under första halvåret 2025. Nettoomsättningen steg med 29 % till 74,2 MDKK, drivet av fortsatt kundtillväxt och högre beläggning per fordon. EBITDA-resultatet ökade med 76 % till 24,1 MDKK motsvarande en marginal om 32,5 %, stärkt av skalfördelar, lägre externa kostnader per resa och disciplinerat kostnadsfokus. Nettoresultatet förbättrades till 5,9 MDKK jämfört med -1,0 MDKK under samma period år 2024.
Mot bakgrund av utvecklingen har ledningen höjt sin guidance för år 2025, där nettoomsättningen väntas växa med 10–13 %, medan EBITDA-resultatet förväntas öka med 25–40 %, motsvarande 44,7–50,1 MDKK och en marginal om 31–34 %. Prognosen bygger på fortsatt hög beläggning, stigande andel B2B-intäkter samt lägre kapitalkrav från leasingmodellen, vilket sammantaget innebär att GreenMobility har etablerat en uthållig lönsamhet med potential för ytterligare marginalexpansion och självfinansierad tillväxt framgent. Redaktionen estimerar en nettoomsättning om 146,4 MDKK och ett EBITDA-resultat om 46,5 MDKK, motsvarande en marginal om 31,8 %, vilket ligger i linje med ledningens prognos.
Marknad och Tillväxtmöjligheter
Bildelningsmarknaden drivs av långsiktiga strukturella trender som urbanisering och växande miljömedvetenhet. Branschrapporter prognostiserar en CAGR om 19,1 % för den globala marknaden, motsvarande ett förväntat värde om 18,2 mdUSD år 2032. Även om GreenMobility i dag enbart har verksamhet i Danmark, är landet en perfekt marknad för bildelning och fungerar som en stabil bas för lönsam tillväxt, drivet av en unik kombination av höga kostnader för privat bilägande och stödjande statlig politik. Registreringsavgiften för nya bilar kan uppgå till 150 % av bilens värde, kombinerat med höga ägarskatter, försäkringspremier och underhållskostnader, vilket gör att kostnaden för en privatägd bil i Danmark är avsevärt högre än för en medelanvändare av GreenMobility. Skillnaden motsvarar en besparing om nära 45 %, vilket möjliggörs av bolagets all-inclusive-modell där el, försäkring, underhåll och parkering ingår.
Investeringsidé
GreenMobility har en stark marknadsposition som den enda större aktören inom free-floating bildelning i Danmark efter Share Nows utträde. Bolagets erbjudande bygger på hög flexibilitet där kunder kan påbörja och avsluta resor var som helst inom definierade zoner samt parkera kostnadsfritt på både offentliga ytor och kommunalt tilldelade platser, något stationsbaserade konkurrenter inte kan matcha. Denna ad hoc-lösning gör tjänsten särskilt attraktiv för korta, spontana resor i stadsmiljö och är en central förklaring till att bolaget, trots ett högre genomsnittspris än bolag såsom t.ex. Hyre, är marknadsledande i Köpenhamn. Det nyligen lanserade B2B-erbjudandet adderar ytterligare ett nytt intäktsben genom att ge företag ett flexibelt och hållbart alternativ till taxi och egna företagsbilar. Sammantaget innebär detta att GreenMobility är väl positionerat att kapitalisera på potentiella marknadsmedvindar och samtidigt försvara marknadspositionen mot både direkta konkurrenter och alternativa mobilitetslösningar genom bolagets starka nätverkseffekt.
Med en flotta om över 1 400 fordon uppnår bolaget en densitet som säkerställer hög tillgänglighet för användarna, vilket skapar en positiv spiral där bekvämlighet attraherar fler kunder, vilket ökar nyttjande–graden och i sin tur möjliggör en ännu större flotta. För en ny aktör är denna dynamik en betydande barriär, då en mindre initial flotta skulle innebära en underlägsen tjänst och därför färre användare.
Bolagets marknadsposition stärks ytterligare av strukturella och kommersiella barriärer, där GreenMobility genom långsiktiga avtal med kommuner har säkrat tillgång till strategiska parkerings–platser, vilket utgör ett regulatoriskt inträdeshinder. Samtidigt skapar bolagets B2B-erbjudande höga byteskostnader, och när portalen för administration av resor, kostnader och hållbarhetsdata integreras i kundens rutiner, uppstår en inlåsningseffekt som säkrar en stabil och återkommande intäktsbas.
Triggers
Värdering
För att bedöma en rimlig värdering av GreenMobility har redaktionen jämfört bolaget med en urvalsgrupp av noterade aktörer, samtliga med app-centrerade affärsmodeller inom mobilitet och delningsekonomi. I jämförelsen ingår de globala plattformarna Uber och Lyft, samt de nordiska nischaktörerna Freetrailer och Donkey Republic. Flera Peers erbjuder tjänster som, likt GreenMobility, ger användare digital, tillgång till fordon.
Jämförelsegruppen värderas i genomsnitt till 20,3x EV/EBITDA på 2024 års siffror och 17,1x på 2025 års estimat. Det höga snittet påverkas dock kraftigt av de stora, globala aktörerna med högre tillväxtförväntningar. Ett mer relevant intervall för GreenMobility återfinns hos de mindre, nordiska bolagen som värderas mellan 8x och 26x EV/EBITDA på 2025 års prognoser.
Mot denna bakgrund bedömer redaktionen att en rimlig värdering för GreenMobility ligger på cirka 9x-10x EV/EBITDA för år 2025, vilket reflekterar bolagets starka lönsamhet och marknadsposition, men med en rabatt för bolagets mindre storlek och geografiska koncentration. Givet ett estimerat EBITDA-resultat om 46 MDKK för år 2025, innebär målmultipeln ett motiverat Enterprise Value om 414–460 MDKK. Justerat för nettoskuld motsvarar detta ett börsvärde om cirka 305–351 MDKK, vilket representerar en potentiell uppsida om cirka 25–45 % jämfört med dagens börsvärde om 249 MDKK per den 22 augusti år 2025.
Denna text ska inte ses som finansiell rådgivning. Informationen baseras på offentliga källor och bedömningar från skribenten. Analysen utgör en allmän investeringsrekommendation och tar inte hänsyn till din individuella situation. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida resultat. Alla analyser syftar till att vara objektiva, sakliga och transparenta.
Innehavsstatus: Skribenter på Aktier.se uppger alltid om de äger aktier eller har blankat i bolaget som analysen berör. Skribenten av denna artikel äger aktier i bolaget.