INVISIO, som är verksamma inom röstkommunikation med fokus på försvarskunder, meddelade den 2 september år 2025 en lansering av sitt nya headset INVISIO T30. Produkten innebär fortsatta tekniska framsteg samt ökad prestanda, och förväntas vidare komplettera den befintliga portföljen som inkluderar produkter såsom INVISIO X7, INVISIO T7 och Racal Acoustics RA4000.
Det nya headsetet förklaras framför allt eliminera behovet av att byta utrustning utefter situation på fält, samtidigt som det är fullt integrerarbart med INVISIOS övriga produkter och har en nyare push-to-talk funktion, som förklaras leda till ökad kostnadseffektivitet hos slutkund, drivet av dess enklare möjlighet att integrera till befintlig utrustning.
Lanseringen är av strategisk betydelse, då produkten förväntas stärka möjligheterna att vinna framtida försvarskontrakt. Detta drivs av att den nya lösningen lyckats kombinera kostnadseffektivitet med smartare integrering mellan produkter, samtidigt som den bygger vidare på det redan etablerade ekosystem som finns hos kunder med befintlig ljudutrustning från INVISIO. Bolagets VD Lars Højgård Hansen betonar att lanseringen är ”en av de viktigaste produktlanseringarna i bolagets historia, och att produkten framgent kommer att förbättra bolagets chanser att vinna större upphandlingar från bland annat NATO’s försvarsstyrkor.”. Givet ökade möjligheter till fler vunna upphandlingar, drivet av det kostnadseffektiva produkterbjudandet och smidigare produktintegration betonar bolaget att lanseringen förväntas generera signifikant tillväxt under år 2026. Marknaden för försvarslösningar med fokus på personlig kommunikation estimeras årligen uppgå till 11 mdSEK, där headset-produkter står merparten av marknaden. Marknaden är starkt drivet av den geopolitiska spänningen i omvärlden och vidare det ökade globala försvarsanslagen i USA och NATO-länder emellan.
Vår syn på lanseringen och INVISIO
Det nya headsetet visar framför allt på att bolaget tar ytterligare ett steg emot att erbjuda ett integrerat ekosystem, där ett effektivt integrerarbart ekosystem mellan samtliga kommunikationslösningar som INVISIO levererar, skapar ytterligare byteskostnader hos etablerade försvarskunder och skapar fortsatta inträdesbarriärer. Bolaget redovisar inte privata kunder av säkerhetsskäl, men betonar att det rör sig om väletablerade försvarskunder inom NATO, USA. och Storbritannien.
Sammanfattningsvis anser redaktionen att lanseringen är ytterligare ett bevis på INVISIOs innovationskraft vilket medför att bolaget står starkt inför kommande försvarsupphandlingar, framför genom att adressera det tilltagande fokuset på att skapa ett integrerarbart ekosystem, då helhetserbjudanden produkter emellan bedöms utgöra en styrka vid kommande upphandlingar, främst med befintliga försvarskunder inom NATO, USA och Storbritannien.
Om INVISO
INVISIO är ett teknikbolag. Bolaget är specialiserat inom röstkommunikation, där utvecklingen är inriktad mot kommunikationslösningar som avancerade headset, kontrollenheter och kringutrustning för användning med tvåvägsradio. Kunderna återfinns inom militär och specialstyrkor, polis och insatsstyrkor, räddningstjänst, säkerhetsbranschen och industrier på global nivå. Huvudkontoret ligger i Hvidovre.