Haypp Groups tillväxtplaner och nya finansiella mål
Under kapitalmarknadsdagen den 3 april i Stockholm delade Haypp Groups ledning med sig av uppdaterade finansiella mål och strategiska prioriteringar.
- Omsättningstillväxt: 18–25 % per år
- Lönsamhet: Justerad EBIT-marginal på 5,5 % (+/- 150 baspunkter)
- Utdelningspolicy: Fokus på återinvestering för fortsatt expansion
Dessa mål ersätter tidigare ambitioner om att nå 5 miljarder SEK i nettoomsättning till 2025 och en hög ensiffrig EBIT-marginal i segmenten Core och Growth. Bolaget betonar vikten av att investera i nya produktkategorier och geografiska marknader, särskilt inom riskreducerande nikotinprodukter.
Vår syn på nyheten
Haypp Groups nya finansiella mål för 2028, vilket inkluderar en årlig försäljningstillväxt om 18–25 % och en justerad EBIT-marginal om 5,5 % med en variation på +/- 150 baspunkter, är i linje med tidigare ambitioner om lönsamhet, men det understryker också bolagets fortsatta fokus på att balansera tillväxt med lönsamhet. Bolaget planerar att återinvestera kassaflöden i fortsatt expansion, vilket inkluderar nya produktkategorier och marknader. Detta visar på deras ambition att driva tillväxt samtidigt som de upprätthåller en stark lönsamhet.
Redaktionen bedömer dessutom att Haypps nya målsättning om en omsättningstillväxt på 18–25 % fram till 2028 är konservativ. Vid kapitalmarknadsdagen presenterade Haypp material som indikerar att den globala marknaden för vitt snus (nicotine pouches) förväntas accelerera tillväxten från 23 % CAGR under perioden 2016–2024 till 25 % CAGR under perioden 2024–2028. Denna förväntade tillväxt avser den totala marknaden och tar inte övergången från fysisk handel till onlinehandel fullt i beaktande. Redaktionen bedömer att onlineförsäljningen av vitt snus kommer att växa snabbare än den totala marknaden, till följd av den attraktiva prissättning som aktörer som Haypp möjliggör — med priser upp till 50 % lägre än i fysiska butiker.
Givet dessa faktorer anser redaktionen att Haypp har goda förutsättningar att överträffa tillväxtmålsättningarna för 2028.
Redaktionen bedömer även att Haypps marknadsandel bland nya produktlanseringar i USA är positiv, med en andel på 30–35 %, jämfört med den nuvarande marknadsandelen på 3 % av den totala marknaden i USA. Detta anses tydligt indikera den potential som finns för fortsatt tillväxt i USA och indikerar även att onlinehandeln potentiellt kommer bli en betydligt större del av den totala marknaden. Den nuvarande onlinepenetrationsgraden om 3 % i USA kan potentiellt närma sig de svenska och norska onlinepenetrationsgraderna om 36 % respektive 22 %, vilket ytterligare stärker redaktionens tilltro om att målsättningarna för 2028 kan slås.
Samtidigt finns risker kopplade till just den regulatoriska utvecklingen. Skattetryck, smakförbud och distributionsbegränsningar kan fortsatt påverka. Här blir Haypps tidigare erfarenhet och expertis kring anpassning viktig.
Sammanfattningsvis anser redaktionen att både tillväxtmålen och lönsamhetsmålen för Haypp är realistiska, och att tillväxtmålen potentiellt är för konservativa då den underliggande marknadstillväxten för vitt snus väntas vara 25 % årligen till 2028. Däremot anser redaktionen att lednings försiktighet är positiv, då det finns regulatoriska orosmoln som potentiellt kan försvåra för bolaget. Om bolagets skulle växa med 25 % från 2024 – 2028, vilket redaktionen anser vara rimligt, och nå en EBIT marginal om 5,5 % 2028, handlas bolaget till en EBIT multipel om 6x för 2028E, vilket redaktionen bedömer är billigt för ett högkvalitativt marknadsledande e-handelsbolag inom en snabbt växande nisch.
Om Haypp Group AB
Haypp Group leder den globala övergången från rökning till rökfria produktalternativ. Med ursprung i Skandinavien, omfattande erfarenhet från föregångsmarknader inom rökfria alternativ och som ledare inom e-handelssektorn, tar Haypp Group sig an uppdraget att erbjuda konsumenterna de bästa möjliga produkterna på marknaden. Samtidigt verkar Haypp Group med högsta standard inom integritet och affärsetik, i enlighet med gällande regelverk. Med elva e-handelsvarumärken, är Haypp Group verksamma i sju länder och hade under 2024 mer än 1 100 000 aktiva kunder. E-handelssajterna omfattar bland annat https://www.haypp.com/ och https://www.snuslageret.no/.