Kommentar på Polygienes nya partnerskap och stororder

Polygiene Group har ingått ett strategiskt partnerskap och genom det säkrat en order om ca 30 MSEK per år.

Polygiene Group meddelade den 5 maj år 2025 att bolaget ingått ett strategiskt partnerskap med ett ledande bolag inom hälso- och sjukvårdssektorn – partnerskapet innefattar den största ordern i bolagets historia till ett årligt värde om cirka 30 MSEK per år. Samarbetet, som berör segmentet Freshness, förväntas generera ökade intäkter och stärka bolagets lönsamhet under de kommande åren. Produktion beräknas starta under Q4 år 2025.

Vår syn på nyheten 

Redaktionen ser partnerskapet som ett tydligt viktigt kommersiellt steg för Polygiene Group. Med ett årligt ordervärde motsvarande nästan 20 % av bolagets omsättning år 2024 (156,9 MSEK), förväntas ordern skapa ett starkt kassaflöde som bidrar positivt till affärsmodellens skalbarhet och i slutändan EBIT-marginalen.

Vi projekterar en adderad nettoomsättning på ca 5 MSEK under år 2025 i och med att leveranserna påbörjas Q4, vilket leder till en total estimerad nettoomsättning om 184,9 MSEK år 2025, och för år 2026 en nettoomsättning om 220 MSEK. Vi räknar vidare att EBIT-marginalen år 2025 växer med 1 procentenhet (15,1 %) och med ytterligare 3,5 procentenheter (18,6 %) från våra estimat innan ordern. Vi reviderar upp vårt prognostiserade EBIT-resultat från 26 MSEK till 28 MSEK för år 2025, och till 41 MSEK för år 2026.

Sammantaget medför det att Polygiene handlas till 12,9x EV/EBIT på 2025 års EBIT-estimat och 8,8x för år 2026 givet de uppdaterade estimaten. Vi behåller antagandet att en tidigare motiverad multipel om 16x EV/EBIT är rimlig för bolaget, vilket baserat på år 2026 estimerade EBIT-resultat implicerar ett värde om ca 20 kr per aktie, en uppsida på 80 % från dagens aktiepris.

Screenshot 2025 05 05 at 20.47.30

Att den nya kunden verkar inom sjukvårdssektorn, där hygienkrav och produktlivslängd är avgörande, stärker också legitimiteten i Polygienes lösningar. Samarbetet är särskilt intressant i ljuset av Polygienes tidigare kommunicerade strategi att attrahera stora internationella kunder. Nyheten kommer samtidigt som bolaget år 2025 lanserar nya lösningar såsom Polygiene StayFreshBIO™ och Polygiene ShedGuard™, vilket skapar rum för ytterligare höjda EBIT-marginaler genom exempelvis merförsäljning under året. Affärenger också en ökad differentiering i kassaflödet och minskar beroendet på enstaka kunder och den pandemirelaterade efterfrågan på ViralOff™.

Sammanfattningsvis anser vi den nya affären som både finansiellt och strategiskt betydelsefull. Vi estimerar att partnerskapet, som tillför en ordervolym om cirka 30 MSEK årligen, adderar omkring 5 MSEK i omsättning under år 2025 och därefter fullt slår igenom. Justerat för detta höjer vi vår prognostiserade omsättning till 184,9 MSEK för år 2025 och 220 MSEK för år 2026. Dessutom är ordern viktig då kunden verkar inom sjukvårdssektorn vilket stärker Polygienes trovärdighet och bekräftar bolagets strategi att arbeta med större företag inom branschen. Ordern och samarbetet sammanfaller dessutom med lanseringen av nya produkter under år 2025 och skapar förutsättningar för merförsäljning, högre marginaler samt ett mer diversifierat och förutsägbart kassaflöde.


Om Polygiene Group

Polygiene Group utvecklar lösningar som ämnar hindra bakterie- och virustillväxt samt lukt på ytor och textilier. Bolaget grundades år 2006, har huvudkontor i Malmö och har sedan år 2016 varit noterat på First North Stockholm. Bolaget är verksamt globalt med över 500 kundsamarbeten. Verksamheten är uppdelad i segmenten Polygiene och Addmaster, där det förstnämnda fokuserar på textillösningar medan Addmaster utvecklar lösningar för andra ytor och material. Omsättningen år 2024 uppgick till 156,9 MSEK med en EBIT-marginal om 10,8 %.

SENASTE NYTT
Veckans makro: Fed-dilemmat sätter tonen

Veckans makro: Fed-dilemmat sätter tonen

Sammanfattning av veckans makroekonomiska händelser Vecka 35 bjöd på en fortsatt komplex bild för globala marknader, där investerare vägde centralbankernas uttalanden mot motsägelsefulla ekonomiska data. Det största fokuset låg på efterdyningarna av den amerikanska...

Nyheter

Veckans vinnare och förlorare v.37

Vecka 37 bjöd på en huvudsakligen sidledes utveckling för Stockholmsbörsens breda index, samtidigt som enskilda bolagshändelser genererade påtagliga kursrörelser. På Large Cap listan uppvisade Byggbolaget NCC en av veckans starkaste prestationer, med en uppgång på...

Fasadgruppen – återhämtade marginaler och Clear Line som ny tillväxtplattform – Köp

Om Fasadgruppen  Fasadgruppen är en nordisk koncern med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien. Bolaget består av 57 lokala dotterbolag och är ledande inom fasadrenovering, takarbeten, fönsterbyten, balkong- och utemiljöprojekt samt tilläggsisolering....

OODA AI levererar genombrottsrapport – växer över 2 900% och stärker sin marknadsposition

Under första halvåret 2025 ökade nettoomsättningen till 16,4 MSEK, en tillväxt på över 2 900 procent jämfört med samma period föregående år (0,5 MSEK). EBITDA uppgick till 2,1 MSEK, motsvarande en marginal på 10,4 procent, att jämföra med –4,9 MSEK föregående år....

MoveByBike lanserar reklamkampanj i Danmark

MoveByBike, som är verksamma inom hållbar last-mile-logistik, meddelade den 10 september 2025 att bolaget inleder sitt första reklamsamarbete i Danmark. Kampanjen genomförs med träningskedjan PureGym och hanteras av mediebolaget OBI Media, som är MoveByBikes exklusiva...

Nordic LEVEL Group åter bekräftad som exklusiv avtalspart

  Nordic LEVEL Group, som är verksamma inom säkerhetslösningar för samhällskritisk infrastruktur, meddelade den 10 september år 2025 att bolaget åter bekräftats som exklusiv avtalspart till en större svensk dricksvattenproducent. Det slutgiltiga ramavtalet, som har...

Clavister – Stark orderbok och partnerskap men lönsamhetsbevis krävs för uppvärdering – Avvakta

Om Clavister . Clavister är ett svenskt cybersäkerhetsbolag med huvudkontor i Örnsköldsvik och verksamhet i Sverige, Göteborg och Tyskland. Bolaget utvecklar och säljer lösningar för nätverkssäkerhet, identitets- och åtkomsthantering samt specialiserade produkter för...

Zenith Energy – energibolaget med stark kärnverksamhet och miljardpotential genom skiljeförfarande

Bolaget bedriver i dag tre verksamhetsgrenar: gas-till-el, solenergi i Italien och oljeproduktion i USA. Tyngdpunkten ligger i Italien, där Zenith har producerat energi sedan 2010 med lönsamhet. Under 2025 har bolaget kraftigt accelererat sin satsning på förnybart....

Veckans makro: Svag USA-jobbdata sätter tryck på Fed

Sammanfattning av veckans makroekonomiska händelser Vecka 36 bjöd på ett avgörande skifte i marknadens fokus, där den efterlängtade amerikanska arbetsmarknadsrapporten utlöste en kraftfull reaktion och ändrade utsikterna för centralbankspolitiken. I stället för det...

Veckans vinnare och förlorare v.36

Vecka 36 präglades av kraftiga rörelser på Stockholmsbörsen, där flera aktiekurser påverkades av emissionsbesked och bolagsspecifika nyheter. Obducat PREF B (+112,4 %) och CHOSA Oncology (+71,9 %) utmärkte sig som veckans två största vinnare. Obducats rusning skedde...

Eye World förnyar avtal med Länsförsäkringar och lanserar nya cybersäkerhetstjänster

Eye World, en svensk leverantör av SaaS-lösningar inom cybersäkerhet, meddelade den 5 september att dotterbolaget SafeState har förnyat bolagets avtal med Länsförsäkringar och samtidigt lanserat tre nya cybersäkerhetstjänster: Ghost, Cyber Backup och Cyber Learning....

Du kanske också gillar

Veckans vinnare och förlorare v.37

Veckans vinnare och förlorare v.37

Vecka 37 bjöd på en huvudsakligen sidledes utveckling för Stockholmsbörsens breda index, samtidigt som enskilda bolagshändelser genererade påtagliga kursrörelser. På Large Cap listan uppvisade Byggbolaget NCC en av veckans starkaste prestationer, med en uppgång på...

MoveByBike lanserar reklamkampanj i Danmark

MoveByBike lanserar reklamkampanj i Danmark

MoveByBike, som är verksamma inom hållbar last-mile-logistik, meddelade den 10 september 2025 att bolaget inleder sitt första reklamsamarbete i Danmark. Kampanjen genomförs med träningskedjan PureGym och hanteras av mediebolaget OBI Media, som är MoveByBikes exklusiva...