Kommentar på Gullberg & Janssons strategiska expansion inom elektriska gatusopmaskiner

Gullberg & Janssons dotterbolag tar ett stort steg framåt genom att lansera Boschungs elektriska gatusopmaskiner i Skandinavien.

Gullberg & Jansson AB (“Gullberg & Jansson”) meddelade den 13de mars att dotterbolaget Nomaco Nordic har inlett lanseringen av Boschungs elektriska gatusopmaskiner i Skandinavien. Satsningen sker efter framgångar på den tyska marknaden och innebär leveranser till Sverige, Danmark och Norge. Maskinerna erbjuder innovativa och miljövänliga lösningar för kommuner och fastighetsägare som vill minska sin klimatpåverkan

Med framgångar på den tyska marknaden, där Boschung-maskiner framgångsrikt håller Berlins gator rena genom elektriska gatusopsmaskiner, ser Gullberg & Janssons dotterbolag Nomaco Nordic stora möjligheter att ta marknadsandelar i Danmark, Sverige och Norge.

Nomaco Nordic tar nu ett steg framåt genom lanseringen av Boschungs elektriska gatusopmaskiner och redskapsbärare i Danmark, Sverige och Norge. Med en stark etablering på den tyska marknaden, med fler än 100 Boschung-maskiner, ser Nomaco Nordic stora möjligheter för dessa innovativa och hållbara lösningar i Skandinavien.

Boschungs gatusopmaskiner är kända för hög prestanda och miljövänlig teknologi. De erbjuder effektiva och pålitliga lösningar för kommuner och fastighetsägare som vill minska miljöpåverkan samtidigt som de säkerställer rena och attraktiva stadsmiljöer.

”Vi är stolta över att nyttja dessa avancerade och miljövänliga maskiner i Skandinavien. Boschungs teknologi är inte bara effektiv, utan också utformad för att minska miljöpåverkan och bidra till en renare och mer hållbar stadsbild”, säger Benny Svenningsen, VD för Nomaco Nordic.

Vår syn på nyheten

Det finns en ökande efterfrågan på miljövänliga och elektrifierade lösningar inom stadsrengöring och fastighetsförvaltning. Lanseringen av Boschungs maskiner ligger rätt i tiden, då många kommuner och företag aktivt söker alternativ till fossildrivna maskiner – där marknadstrenden pekar på en fortsatt tillväxt inom segmentet.

Boschung har en bevisad framgång på den tyska marknaden, och genom att introducera dessa maskiner i Skandinavien positionerar Nomaco Nordic sig för framtida upphandlingar och samarbeten för innovativa lösningar inom hållbara lösningar.

Nomaco Nordics satsning på Boschungs produkter ligger i linje med bolagets långsiktiga strategi att stärka utbudet av hållbara och högpresterande maskiner för professionella användare. Genom att nu introducera Boschungs elektriska sopmaskiner på den nordiska marknaden avser Nomaco Nordic stärka positionen som en ledande leverantör av innovativa lösningar för kommunal och kommersiell fastighetsskötsel i ytterligare marknader i norra europa.

På kort sikt förväntas satsningen bidra till en bredare produktlinje som adresserar kommuners och fastighetsförvaltares ökande behov av hållbara rengöringslösningar. Samtidigt förstärker Nomaco Nordic sin marknadsposition i Skandinavien genom att tillföra ett premiumsegment inom elektriska arbetsfordon, där Boschung redan har en beprövad närvaro på den europeiska marknaden. På medellång sikt väntas lanseringen bidra till en positiv omsättningsutveckling genom upphandlingar och etablering av långsiktiga kundrelationer. Då Boschungs produkter är välrenommerade och redan används i större europeiska städer, kan Nomaco Nordic kapitalisera på referensinstallationer och en bevisad prestanda för att vinna nya kontrakt. Samtidigt stärker samarbetet med Boschung bolagets varumärkeskännedom och trovärdighet inom segmentet för elektriska arbetsfordon. På lång sikt positionerar sig Nomaco Nordic för en fortsatt expansion inom hållbara stads- och fastighetsskötsellösningar.

Den växande efterfrågan på elektrifierade arbetsmaskiner, drivna av regulatoriska krav och kommunala hållbarhetsmål, skapar en strukturell tillväxtmöjlighet för bolaget. Genom att etablera sig tidigt med en stark partner i Boschung skapar Nomaco Nordic en stabil plattform för framtida marknadsandelar och ytterligare produktutveckling inom segmentet.

Sammanfattningsvis anser redaktionen att lanseringen av Boschungs elektriska gatusopmaskiner är ett viktigt strategiskt drag som förväntas stärka Nomaco Nordics, och därmed Gullberg & Janssons, marknadsposition i Skandinavien.

Med Boschungs beprövade teknologi och Nomaco Nordics starka nätverk på den nordiska marknaden skapas betydande möjligheter för en framgångsrik lansering, vilket öppnar för ytterligare affärsmöjligheter, som exempelvis fler upphandlingar från kommuner och fastighetsförvaltare, samt fördjupade samarbeten inom den privata sektorn. Genom att etablera sig tidigt i detta växande och omvälvande segment kan Nomaco Nordic bevisa konkurrenskraft och kapitalisera på den ökande efterfrågan på hållbara lösningar, som drivs av både marknadens omställning och regulatoriska krav.


Om Gullberg & Jansson

Gullberg & Jansson AB är ett svenskt Bolag med huvudkontor i Helsingborg. Bolaget utvecklar, marknadsför och distribuerar miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Verksamheten omfattar segment såsom grönytor, energioptimering, pool- och spaprodukter samt hem- och utemiljö. Sedan grundandet 1967 har Bolaget byggt upp en stark position på marknaden genom högkvalitativa produkter och en tradition av utmärkt service. Gullberg & Jansson driver verksamheten genom flera dotterbolag, inklusive Nomaco Nordic, och är listat på Spotlight Next under kortnamnet GJAB.

SENASTE NYTT
Veckans makro: Fed-dilemmat sätter tonen

Veckans makro: Fed-dilemmat sätter tonen

Sammanfattning av veckans makroekonomiska händelser Vecka 35 bjöd på en fortsatt komplex bild för globala marknader, där investerare vägde centralbankernas uttalanden mot motsägelsefulla ekonomiska data. Det största fokuset låg på efterdyningarna av den amerikanska...

Nyheter

OODA AI levererar genombrottsrapport – växer över 2 900% och stärker sin marknadsposition

Under första halvåret 2025 ökade nettoomsättningen till 16,4 MSEK, en tillväxt på över 2 900 procent jämfört med samma period föregående år (0,5 MSEK). EBITDA uppgick till 2,1 MSEK, motsvarande en marginal på 10,4 procent, att jämföra med –4,9 MSEK föregående år....

MoveByBike lanserar reklamkampanj i Danmark

MoveByBike, som är verksamma inom hållbar last-mile-logistik, meddelade den 10 september 2025 att bolaget inleder sitt första reklamsamarbete i Danmark. Kampanjen genomförs med träningskedjan PureGym och hanteras av mediebolaget OBI Media, som är MoveByBikes exklusiva...

Nordic LEVEL Group åter bekräftad som exklusiv avtalspart

  Nordic LEVEL Group, som är verksamma inom säkerhetslösningar för samhällskritisk infrastruktur, meddelade den 10 september år 2025 att bolaget åter bekräftats som exklusiv avtalspart till en större svensk dricksvattenproducent. Det slutgiltiga ramavtalet, som har...

Clavister – Stark orderbok och partnerskap men lönsamhetsbevis krävs för uppvärdering – Avvakta

Om Clavister . Clavister är ett svenskt cybersäkerhetsbolag med huvudkontor i Örnsköldsvik och verksamhet i Sverige, Göteborg och Tyskland. Bolaget utvecklar och säljer lösningar för nätverkssäkerhet, identitets- och åtkomsthantering samt specialiserade produkter för...

Zenith Energy – energibolaget med stark kärnverksamhet och miljardpotential genom skiljeförfarande

Bolaget bedriver i dag tre verksamhetsgrenar: gas-till-el, solenergi i Italien och oljeproduktion i USA. Tyngdpunkten ligger i Italien, där Zenith har producerat energi sedan 2010 med lönsamhet. Under 2025 har bolaget kraftigt accelererat sin satsning på förnybart....

Veckans makro: Svag USA-jobbdata sätter tryck på Fed

Sammanfattning av veckans makroekonomiska händelser Vecka 36 bjöd på ett avgörande skifte i marknadens fokus, där den efterlängtade amerikanska arbetsmarknadsrapporten utlöste en kraftfull reaktion och ändrade utsikterna för centralbankspolitiken. I stället för det...

Veckans vinnare och förlorare v.36

Vecka 36 präglades av kraftiga rörelser på Stockholmsbörsen, där flera aktiekurser påverkades av emissionsbesked och bolagsspecifika nyheter. Obducat PREF B (+112,4 %) och CHOSA Oncology (+71,9 %) utmärkte sig som veckans två största vinnare. Obducats rusning skedde...

Eye World förnyar avtal med Länsförsäkringar och lanserar nya cybersäkerhetstjänster

Eye World, en svensk leverantör av SaaS-lösningar inom cybersäkerhet, meddelade den 5 september att dotterbolaget SafeState har förnyat bolagets avtal med Länsförsäkringar och samtidigt lanserat tre nya cybersäkerhetstjänster: Ghost, Cyber Backup och Cyber Learning....

Nexam Chemical når kommersiellt genombrott med nya storkunder

Den 3 september år 2025 meddelade Nexam Chemical att bolaget inlett fullskalig kommersiell produktion tillsammans med två kunder, efter tidigare initial onboarding under det fjärde kvartalet år 2024 samt under det andra kvartalet år 2025. Kundernas namn är okända men...

OptiCept stärker global leveransförmåga – utökar produktionskapaciteten för CEPT®-system

OptiCept Technologies meddelade den 4 september att bolaget utökar produktionslinjerna för CEPT®-system som ett led i den nya leveransstrategin. Målet är att sänka tillverkningskostnader, öka leveranskapaciteten och möta den växande globala efterfrågan. Strategin...

Du kanske också gillar

MoveByBike lanserar reklamkampanj i Danmark

MoveByBike lanserar reklamkampanj i Danmark

MoveByBike, som är verksamma inom hållbar last-mile-logistik, meddelade den 10 september 2025 att bolaget inleder sitt första reklamsamarbete i Danmark. Kampanjen genomförs med träningskedjan PureGym och hanteras av mediebolaget OBI Media, som är MoveByBikes exklusiva...

Nordic LEVEL Group åter bekräftad som exklusiv avtalspart

Nordic LEVEL Group åter bekräftad som exklusiv avtalspart

  Nordic LEVEL Group, som är verksamma inom säkerhetslösningar för samhällskritisk infrastruktur, meddelade den 10 september år 2025 att bolaget åter bekräftats som exklusiv avtalspart till en större svensk dricksvattenproducent. Det slutgiltiga ramavtalet, som har...