Q1 Zinzino: Accelererad expansion och bibehållen lönsamhet

Explosionsartad försäljningstillväxt om 59 %, kombinerat med bibehållen rörelsemarginal om 11 % och två strategiska förvärv, signalerar att Zinzino har gått in i en ny tillväxtfas.

Zinzino publicerade den 20 maj 2025 bolagets delårsrapport för årets första kvartal. Bolaget redovisar en explosionsartad försäljningstillväxt om 59%, kombinerat med bibehållen rörelsemarginal om 11 % och två strategiska förvärv, signalerar att Zinzino har gått in i en ny tillväxtfas.

Fyra centrala faktorer definierar årets första kvartal:

 Nettoomsättning +59% till 723,7 MSEK och tillväxt i samtliga regioner och +60% i lokal valuta
 EBITDA +52% till 78,8 MSEK och marginal om 10,9% trots ökade expansionskostnader
 Zurvita-förvärvet adderar 52 MSEK i försäljning och ger en strategisk bro till USA-marknaden
 Kassaflöde om 21,1 MSEK och finansiell disciplin trots ökade lagerinvesteringar

Vår syn på rapporten

Zinzinos delårsrapport för årets första kvartal bekräftar med tydlighet att bolaget exekverar på tillväxtstrategin med både hög precision och stark finansiell disciplin. Intäkterna ökade med 59% till 723,7 MSEK och tillväxten i lokal valuta uppgick till 60%, vilket är ett uttryck för att den operativa expansionen drivs av verklig efterfrågan, inte av valutakurser eller tillfälliga effekter. Resultatet är särskilt imponerande eftersom det bygger på bred tillväxt i både nya och etablerade marknader, där Centraleuropa, Nordamerika och APAC tillsammans står för över 50% av intäkterna.

Bolaget redovisar ett EBITDA-resultat om 78,8 MSEK, motsvarande en marginal OM 10,9%. Även om bruttomarginalen föll från 35,4% till 30,9% till följd av högre distributionsbonusar och kampanjtyngd produktmix, visar det faktum att rörelsemarginalen förblev intakt om 9,8% att skalbarheten i affärsmodellen fortsatt är hög. Det här stärker vår syn att bolaget har byggt upp en strukturell kapacitet att växa med bibehållen lönsamhet, vilket i praktiken innebär att tillväxt inte sker på bekostnad av resultat.

Två förvärv stärker den geografiska täckningen: Zurvita i Nordamerika bidrog med 52 MSEK i intäkter redan under första kvartalet, samtidigt som Valentus stärker närvaron i Europa med en tidigare årsomsättning över 50 MSEK. Båda affärerna genomfördes med kontanta medel från egen kassa, vilket visar att Zinzino har en stark balansräkning. Det är också ett styrkebesked att bolaget klarar av att integrera verksamheter och omvandla dessa till konkreta intäktsbidrag redan inom ett kvartal från förvärvstillfället.

Att kassaflödet från den löpande verksamheten stärktes till 21,1 MSEK, jämfört med –1,7 MSEK samma kvartal föregående år, visar att rörelsen är självbärande även i ett läge med ökade lagerinvesteringar och engångskostnader. Lageruppbyggnaden till 312,5 MSEK (+27%) ska ses i ljuset av både nya externa lagerhubbar och det ökade behovet av tillgänglighet på nya marknader som Nya Zeeland, APAC och Nordamerika.

På produktsidan ökade Zinzino Health med 68% till 665 MSEK och utgör nu 92% av total försäljning. Det innebär att kärnverksamheten är den drivande kraften, inte tillfälliga sidointäkter. Samtidigt minskade Skincare med 43%, vilket på ett sätt renodlar fokus mot bolagets mest lönsamma och skalbara erbjudande.

VD Dag Bergheim Pettersen summerar strategin med orden:

“Vi lyckas kombinera tillväxt med god lönsamhet, vilket vi såklart är otroligt glada över!” och tillägger att “det ser lovande ut för oss att klara mer än 20% i år”. Det är ett viktigt uttalande eftersom det sätter tonen för helåret och indikerar att bolaget ser Q1 inte som ett enskilt starkt kvartal, utan som inledningen på en långsiktigt positiv trend.

Sammantaget förstärker rapporten vår uppfattning att Zinzino har byggt en modell som förenar lönsam tillväxt, global skalbarhet och en motståndskraftig struktur. De finansiella målen om minst 20% årlig tillväxt och över 10% EBITDA-marginal ser alltmer realistiska ut, och kan möjligen överträffas redan år 2025. Med stark kassa, utökade krediter, högre marknadsandelar och nyförvärv i drift anser vi att Zinzino tagit ett stort steg närmare en position som ledande internationell aktör inom förebyggande hälsa.

Kraftfull omsättningstillväxt men svagare marginalmix

Zinzino rapporterar totala intäkter om 723,7 MSEK (454,5), motsvarande en tillväxt om 59%. I lokal valuta uppgick tillväxten till 60%, vilket bekräftar att expansionen inte är valutadriven utan verkligt organisk och förvärvsbaserad.

Bruttovinsten steg till 223,6 MSEK (160,9), medan bruttovinstmarginalen sjönk till 30,9% (35,4%). Nedgången förklaras främst av högre distributörsersättningar i samband med tillväxten samt av en förändrad produktmix där nya marknader och kampanjprodukter har lägre marginaler.

Trots detta bibehåller bolaget en EBITDA-marginal om 10,9% (11,4%) och en EBIT-marginal om 9,8% (9,8%), vilket är anmärkningsvärt med tanke på att valutaeffekter påverkat resultatet negativt med 10 MSEK under kvartalet.

“Vi lyckas kombinera tillväxt med god lönsamhet, vilket vi såklart är otroligt glada över!” konstaterar Pettersen i rapportens vdord.

Tillväxtdrivare: nya marknader, synergier och abonnemang

Zinzinos expansion är driven av flera samtidiga tillväxtmotorer:

 Zurvita-förvärvet, konsoliderat från den 14 februari, bidrog med 52 MSEK i intäkter och stärker positionen i USA, Kanada och Mexiko. Affären finansierades huvudsakligen med egen kassa och till viss del nyemitterade aktier.
 Lanseringen i Nya Zeeland ger lokal distribution och säljstöd i APAC-regionen, där tillväxten uppgick till hela 431% till 65,8 MSEK (12,4).
 Stark aktivitet i Centraleuropa, med tillväxt om 66% till 196,4 MSEK (119,5), illustrerar hur även mogna marknader fortfarande kan växa genom förbättrad abonnemangspenetration och effektivare distributörsorganisationer.

“Vi arbetar med att utveckla våra befintliga marknader och vi ser resultatet av det arbetet på nästan alla marknader vi är aktiva på, skriver Pettersen. Han pekar särskilt ut Centraleuropa, Sydamerika, Kina och Filippinerna som nyckelområden för framtida tillväxt.

Abonnemangsmodellen, där kunder tecknar 6-månaders abonnemang för hälsotester och kosttillskott, utgör fortsatt kärnan i Zinzinos återkommande intäkter. Detta är särskilt tydligt i Nordamerika, där även den organiska tillväxten varit stark vid sidan av Zurvita.

Produktmix: Health dominerar, Skincare krymper

Produktkategorin Zinzino Health, bolagets flaggskepp inom testbaserade näringslösningar, växer med 68% till 665,1 MSEK och står för 92% av totala intäkter. Skincare minskar samtidigt med 43% till 4,4 MSEK, vilket endast motsvarar 1% av försäljningen. Detta är väntat med tanke på fokusförskjutningen mot hälsa och distribution.

Faun Pharma AS, som producerar både internt och externt, ser externa intäkter minska med 42% till 16,0 MSEK, till följd av att interna leveranser prioriterats för att möta efterfrågan inom koncernen.

“Vi har kunnat lansera flera nya produkter genom våra förvärv och vi kommer att fortsätta fokusera på produktutveckling, vetenskapliga studier och utveckling av nya tester under de kommande åren, skriver Pettersen.

Strategisk lageruppbyggnad för att stötta tillväxt

Zinzinos lager uppgår nu till 312,5 MSEK (246,8), motsvarande en ökning om 27%. Detta förklaras av:

 Förväntad fortsatt tillväxt och nya marknader
 Tillkommande lager från förvärvet av Zurvita (8,0 MSEK)
 Nya lagerhubbar i bland annat Italien, Storbritannien och Kanarieöarna

Strategin är offensiv men motiverad, då bolaget prioriterar att säkerställa leveranskapacitet och minska ledtider i en snabbt växande verksamhet.

Finansiell ställning och kassaflöde

Trots stark expansion och två genomförda förvärv uppgår Zinzinos likvida medel till 441 MSEK, med en soliditet om 34,6% (32,7%). Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 21,1 MSEK (–1,7) trots ökade lager- och förvärvsrelaterade utgifter.

Detta visar att rörelsen fortfarande är självbärande. Samtidigt har bolaget höjt checkräkningskrediten till 80 MSEK (15), vilket ökar den finansiella flexibiliteten inför fortsatt expansion.

“Vi fortsätter att fokusera på att förenkla och förbättra verksamheten genom att öka vår effektivitet och kvalitet, skriver Pettersen. Detta är ett uttalande som speglar hur kassaflödesdisciplinen hänger samman med operationell exekvering.

Strategiska förvärv ger både räckvidd och skalfördelar

Utöver Zurvita har Zinzino under kvartalet även förvärvat Valentus Global, med fokus på Europa. Den tidigare omsättningen i Valentus var över 50 MSEK per år, med huvuddelen i Europa. Köpeskillingen uppgick till 20 MSEK, där hälften utgjordes av varulager. Genom dessa båda affärer stärker Zinzino sin geografiska täckning och tillgång till säljande nätverk, vilket sänker marginalkostnaden för tillväxt.

“Vi har genomfört flertalet framgångsrika förvärv under de senaste åren och det är en stor del av vår strategiska plan. Förvärven ger oss nya produkter och skalfördelar men möjliggör även ökade intäkter, förklarar Pettersen.

Om Bolaget

Zinzino är verksamt inom hälsovård och kosttillskott. Bolaget marknadsför och säljer produkter som berör en stor del områden som hudvård, immunsystem och viktnedsättning. Exempel på produkter som bolaget säljer inkluderar omega 3 olja, måltidsersättningar och kaffe. Zinzino innehar idag främst verksamhet inom Norden, Europa och Nordamerika. Huvudkontoret ligger i Västra Frölunda.

.

.

SENASTE NYTT
Stora Ensos vd nöjd med miljardaffären​​

Av: DI

Stora Ensos vd nöjd med miljardaffären​​

   Stora Enso lyfter mot strömmen på Stockholmsbörsen efter beskedet om att företaget gått i mål med storförsäljningen av svensk skog. Bolagets vd Hans Sohlström uppger att han är nöjd med både prislappen och villkoren i avtalet.  ”Det här skapar strategiska...

Nyheter

Tidigare riksbankstopp ny landshövding​​

   Cecilia Skingsley, närmast från ett jobb på ”centralbankernas bank” BIS och med en lång bakgrund som medarbetare på Dagens industri, är utsedd till ny landshövding i Stockholm.  ”Jag välkomnar samtal med näringslivet om vilka svårigheter de ser”, säger hon till...

Northvolts fabrik i Skellefteå stängs​​

   Produktionen av batterier i Northvolts fabrik i Skellefteå kommer att upphöra. Det innebär att ytterligare personal måste sluta.   ​ ​

Slutreplik: Hållbarhet är en lönsamhetsfråga​​

   Nilssons replik präglas av det förlegade synsättet att hållbarhet och regelefterlevnad mest kostar pengar, försvårar arbetet och stjäl fokus från ”det verkliga” företagsbyggandet, skriver Peter Pierrou, kommunikationschef, UNGC Sverige.   ​...

Så förändrar du världen på 21 minuter​​

   Redan där – efter nio minuter – har Queen vunnit. Titta på Freddie Mercurys leende när han möter gensvaret. Det skriver Jan Gradvall inför utdelningen av Polarpriset.  ​ ​

Filmvärldens nya superstjärna​​

   Jan Gradvall drar paralleller mellan stjärnskottet Florence Pugh och den slocknade Jennifer Lawrence. Han har också lyssnat på de engelska tvillingbröderna i These New Puritans, Bob hund-profilens band KC Baby och Tomma Intet som sjunger om hur det är att flytta...

Sjukhus blir galleri – byggbolagets konstsamling ställs ut​​

   Mentalsjukhuset blev en konsthall. Med målet att sprida samtidskonst till så många som möjligt nyöppnar Hospitalet vid Saltsjöqvarn i Stockholm nu i helgen. Efter ett år av restaurering får ägaren, fastighetsbolaget Gullringsbo, en permanent plats för sin...

”Man kan vara galen nazist och samtidigt bra pappa”​​

   Debattören Bilan Osman har tillbringat otaliga timmar på högerextrema internetforum. Nu är hon aktuell med en debutroman om radikalisering och splittring. ”Jag hade nog varit mer rädd om jag inte kände till den högerextrema miljön”, säger hon till Di Weekend. ...

Så vände Arla-utmanaren efter raset: ”Investerat mer”​​

   Skånemejerier jobbar tillbaka tappet efter fjolårets ras med ändrad produktmix och fokus på egna varumärken. Den stora utmaningen är att få fler att välja svenskt i butikerna.”Även om det kanske kostar någon krona mer”, säger vd Cecilia von Perglas i Di Weekends 21...

Vinskojare skiftar fokus – det siktar gängen på nu​​

   Dramat runt falska kopior av superexklusiva vinflaskor är kittlande, men under ytan pågår också förfalskning av billigare vin, arrangerat av kriminella gäng. Det skriver Per Styregård i en krönika.  ​ ​

Han sålde miljardbilen – så mycket är den värd i dag​​

   Ferrari, Porsche och Lamborghini får ursäkta. När det kommer till prislapp finns det ingen som kommer i närheten av en viss bilmodell från Mercedes-Benz. Di Weekend möter bilexperten Tonnie Van der Velden som var med och sydde ihop rekordförsäljningen. Men han fick...

Du kanske också gillar

Tidigare riksbankstopp ny landshövding​​

Av: DI

Tidigare riksbankstopp ny landshövding​​

   Cecilia Skingsley, närmast från ett jobb på ”centralbankernas bank” BIS och med en lång bakgrund som medarbetare på Dagens industri, är utsedd till ny landshövding i Stockholm.  ”Jag välkomnar samtal med näringslivet om vilka svårigheter de ser”, säger hon till...

Slutreplik: Hållbarhet är en lönsamhetsfråga​​

Av: DI

Slutreplik: Hållbarhet är en lönsamhetsfråga​​

   Nilssons replik präglas av det förlegade synsättet att hållbarhet och regelefterlevnad mest kostar pengar, försvårar arbetet och stjäl fokus från ”det verkliga” företagsbyggandet, skriver Peter Pierrou, kommunikationschef, UNGC Sverige.   ​Read More...

Så förändrar du världen på 21 minuter​​

Av: DI

Så förändrar du världen på 21 minuter​​

   Redan där – efter nio minuter – har Queen vunnit. Titta på Freddie Mercurys leende när han möter gensvaret. Det skriver Jan Gradvall inför utdelningen av Polarpriset.  ​Read More ​