Pierce Group är ett e-handelsbolag som säljer utrustning, reservdelar och tillbehör för motorcykel- och snöskoteråkare. Sortimentet innefattar allt från hjälmar och kläder till service- och prestandadelar, från både egna och externa varumärken. Verksamheten är paneuropeisk med lokalt anpassade webbplatser och huvudkontoret ligger i Stockholm medan centrallager samt IT, ekonomi och marknadsföringsfunktioner är beläget Polen och kundservice i Spanien. Bolaget grundades år 2008 och är sedan år 2021 noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap under kortnamnet PIERCE.
Bolaget publicerade den 22 augusti sin andra kvartalsrapport för räkenskapsåret 2025. Rapporten visar på stark tillväxt och förbättrad lönsamhet. Nedan följer några finansiella punkter från rapporten som redaktionen valt att belysa:
Högsta kvartalsomsättningen hittills
Pierce levererade bolagets högsta kvartalsomsättning någonsin om 523 MSEK, drivet av bred tillväxt över kundkategorier och bättre lagertillgänglighet, särskilt för externa varumärken. I lokala valutor var tillväxten 20 % men med valutaeffekter kom tillväxten in på 15 % jämfört med samma kvartal föregående år. Egna varumärken växte mer dämpat med 3,2 % jämfört med samma period föregående år, efter försenade produktlanseringar.
Stärkt lönsamhet men fortsatt höga lagernivåer
Justerat EBIT-resultat uppgick till 32 MSEK motsvarande en marginal om 6,2 %, en tydlig förbättring från 3,7 % samma period föregående år. Resultatet påverkades dock negativt av omstruktureringskostnader om 8 MSEK. Förbättringen drevs främst av kostnadsdisciplin och högre volymer. Bruttomarginalen sjönk marginellt till 43,7 % (44,1), framför allt till följd av högre miljöavgifter och en starkare tillväxt inom externa varumärken, som generellt har lägre marginal än de egna. Dessutom belastades bruttoresultatet av en avsättning för överlager om 2 MSEK, att jämföra med en återföring om 3 MSEK föregående år.
Pierce har tidigare betonat att höga lagernivåer är ett strategiskt val då leverantörsledtiderna är långa, vilket gör att bolaget måste säkra tillgänglighet i god tid för att undvika bristsituationer. Lagret motsvarade 99,8 % av kvartalets omsättning, och bolaget framhåller att detta är en av nyckelfaktorerna bakom den starka tillväxten, då det möjliggör snabb leverans och hög tillgänglighet. Framåt planerar Pierce att fortsatt hålla höga lagernivåer inför Black Week och jul för att kunna möta den starka efterfrågan.
Storskalig IT-migrering
Pierce byter ut nästan alla större IT-system för att utöka kapacitet, skalbarhet och effektivitet. Under Q2 år 2025 lanserades CDP (Customer Data Platform) som är ett system som samlar kunddata för att möjliggöra mer personliga erbjudanden och kampanjer och nytt PIM (Product Information Management) som används för att hantera produktinformation och förbättra produktpresentationen vilket höjer kundupplevelsen. Bolaget planerar stegvis utrullning av en ny e-handelsplattform och lagerhanteringssystem under kommande kvartal, med planerat uppehåll i november-december för att säkerställa att bolaget kan leverera fullt ut under Black Week och julhandeln. Hela systemlandskapet väntas vara på plats senast Q2 år 2026. Hittills har omkring 16 MSEK belastat resultatet till följd av IT–förändringarna. Bolaget uppger att kostnaderna kopplade till IT-transformationen kommer att fortsätta under år 2025 och delvis in i början på år 2026. Några konkreta siffror på vad kostnaderna kan förväntas landa nämns däremot inte men IT-förändringarna kan komma att få en negativ effekt på rörelsemarginalen kortsiktigt.
Vår syn på rapporten
Pierce andra kvartal bekräftar att bolaget är tillbaka på en hållbar lönsamhetsbana genom en rad effektiviseringsåtgärder. Under kvartalet minskade antalet tjänstemän med cirka 13 heltidstjänster samtidigt som tillväxten är bred över både offroad- och onroad-segmentet, drivet av bättre lagertillgänglighet och stark utveckling för externa varumärken. EBIT-marginalen rör sig i rätt riktning och framåt ligger fokus på att genomföra IT-migreringen utan att tappa fart på vare sig första eller sista raden.
Sammanfattningsvis anser redaktionen att Q2 var starkt operativt, med god kostnadskontroll och tillväxt. Höga lagernivåer är medvetet inför H2, vilket bör stötta försäljningen framgent men kräver att efterfrågan infrias för att skydda marginal och kassaflöde.
Om Pierce Group
Pierce Group är verksamt inom modebranschen och är en onlineåterförsäljare av motorcykelutrustning via flertalet onlinebutiker. Produkterbjudandet inkluderar tillhörande reservdelar, tillbehör samt streetwear Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Pierce Group grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Stockholm.