Premium Snacks Nordic, som utvecklar, tillverkar och säljer snacks, publicerade den 22 augusti år 2025 bolagets rapport för det andra kvartalet. Rapporten visar en fortsatt stark försäljning följt av signifikanta lönsamhetsförbättringar. Nedan följer några finansiella punkter från rapporten som redaktionen valt att belysa:
Tecknar exklusivt femårsavtal med Coop Sverige
Under kvartalet växte lösviktssegmentet Exotic Snax med 6,0 % drivet av att genomförda prisökningar. Samtidigt annonseras efter kvartalets utgång ett exklusivt femårskontrakt med Coop Sverige. Avtalet kommer att omfatta cirka 200 butiker och bedöms motsvara ett årligt försäljningsvärde om cirka 50 MSEK. Utrullningen av konceptet planeras att inledas under hösten 2025.
Ytterligare penetrering inom dagligvaruhandeln för Exotic Snax
Den påsförpackade delen inom Exotic Snax segmentet uppvisade en omsättningstillväxt om 37 % motsvarande en försäljning om 56,3 MSEK under kvartalet. En betydande tillväxtdrivare inom segmentet är en ökad penetration inom dagligvaruhandeln, då dessa kunder kommer med större leveransvolymer. Bolaget har under kvartalet jobbat med att bredda produkterbjudandet till prisvänliga produkter vilket lett till både en volymökning och en ökad butiksexponering. Även fastän bolaget inte går ut med marginalsiffror på segmentnivå uppges lågkostnadsprodukterna komma med något lägre bruttomarginal. Däremot innehar segmentsdelen lägre operativa kostnader kopplade säljinsatser, logistik och lager. Genom att bredda produkterbjudandet har bolaget stärkt positionen på marknaden och ökat andelen inom segmentet till 7,3 %, jämfört med 6,7 % föregående år.
Fortsatt tillväxt och ökade marknadsandelar inom premiumsegmentet Gårdchips
Segmentet Gårdchips levererar under kvartalet en omsättningsökning om 31,5 % motsvarande en försäljning om 42,8 MSEK. Ökningen uppges vara helt och hållet volymdriven, givet lyckade smaklanseringar och en tydligare fokus på digital marknadsföring. I samband med segmentets starkare tillväxt estimeras även marknadsandelen för premiumchips inom dagligvaruhandeln ha vuxit till 21,2 % ifrån föregående års 18,2 %. Exportförsäljningen inom segmentet ökade samtidigt med 13,9 % drivet av en framgångsrik lansering av Coop Danmarks 365 koncept.
Vår syn på rapporten
Rekordkvartalet speglar ett starkt underliggande momentum, där bolaget vinner ytterligare marknadsandelar inom två större segment, påspackat Exotic Snax och påspackat Gårdcchips. Bolagets starka kapitalomsättningshastighet om 2.5x, samt den ökade kostnadskontrollen drivet av investeringen i det automatiserade varulagret i Laholm ledde till en fördubbling av räntabiliteten på sysselsatt kapital, där ROCE växer ifrån 20,0 % till 46,5 %. Utrullningen av femårskontraktet med Coop banar dessutom väg för ökade försäljningsvolymer framgent och estimeras generera en försäljningsökning under 2026 om 20 till 30 MSEK givet att bolaget lyckas hålla en jämn exekveringstakt och nå ut till 80 butiker kommande år.
Sammanfattningsvis anser redaktionen att Premium Snack Nordic är i ett spännande läge givet den ihållande och starka efterfrågan inom samtliga segment. Dessutom väntar ett säsongsmässigt starkare halvår framför allt drivet av flertalet högtider förknippade med ökad konsumtion av snacks. Bolag handlas till en värdering omkring 9.0-10.0x EV/EBITA och en EV/FCF omkring 5.0-6.0x inför helåret 2026, vilket redaktionen finner vara en attraktiv värdering. Bolaget står idag välinvesterat och har ytterligare spelrum för volymökning inom produktionen. Tillika bordar den lyckade exportförsäljningen, drivet av påsförpackade nötter och chips för en fortsatt geografisk expansion på både den danska och tyska marknaden där nya listningar inom dagligvaruhandeln utgör framtida tillväxtdrivare.
Om Premium Snacks Nordic
Premium Snacks Nordic utvecklar, tillverkar och säljer snacks under egna varumärken. Inom koncernen återfinns även dotterbolag som importerar och säljer natursnacks under varumärket Exotic Snacks på den nordiska marknaden. Bolagen har avtal med större dagligvarukedjor i Sverige och ett antal större dagligvarukedjor på den övriga marknaden. Bolagen arbetar även aktivt med produktutveckling och har sitt huvudkontor i Laholm.