Q4: Synsam överträffar förväntningarna – ”ett rekordår”

Synsams fjärde kvartal visar stark tillväxt, rekordomsättning och en blomstrande abonnemangsaffär, men aktien faller.

Synsam publicerade den 21 februari 2025 bolagets delårsrapport för fjärde kvartalet 2024. Följande är några punkter som vi tittat närmare på:

.

 Organisk tillväxt stiger 10,1 %, med 4 % bidrag från butiksexpansion
 Stabil churn-rate om 2,69 % och tillväxt i Synsam Lifestyle om 16 %
 Kassaflödet minskar till 42 MSEK (404) men förväntad återhämtning i Q1
 Synsam vinner marknadsandelar i svag konjunktur med 6 % like-for-like tillväxt

.

Vår syn på Synsam och rapporten


Sammanfattningsvis anser redaktionen att rapporten är stark, och marknadens reaktion är överdriven. Att kassaflödet, som vanligtvis är urstarkt för Synsam till följd av negativt rörelsekapital, faller markant till 42 MSEK (404) är negativt i det avseendet att det minskar möjligheterna till butiksexpansion. Detta är sannolikt en anledning till att bolaget nu bromsar investeringstakten något, vilket naturligtvis har ett negativt signalvärde. Bolagets VD Håkan Lundstedt menar emellertid att kundfordringar till stor del kommer reverseras under Q1 2025, vilket kommer att normalisera kassaflödet. Med tillväxt på samtliga geografiska marknader följer marginalexpansion till följd av operationell hävstång vilket stärker EBIT-marginalen till 11,2 % (10,7 %), motsvarande ett EBIT-resultat om 186 MSEK. Churn-rate är fortsatt stabil om 2,69 % (2,28 %), vilket är ett viktigt nyckeltal sett till att abonnemangsmodellen tidigare har blivit kritiserad i media.

Den organiska tillväxten under kvartalet om 10,1% är i linje med bolagets finansiella målsättning om 8–12 %, vilket är ett styrketecken då like-for-like tillväxten uppgår till 6 %. Aktiviteten i befintliga butiker tilltar vilket like-for-like tillväxten signalerar. Detta beror enligt bolaget på att man vinner marknadsandelar, vilket följaktligen implicerar att bolaget har starka kundrelationer, prissättningskraft och hög kundnöjdhet. Att bolaget vinner marknadsandelar i ett svagt makroekonomiskt klimat, trots ett erbjudande som är dyrare än konkurrenter, visar på styrkan i affären. Marknaden har tidigare handlat ned aktien på basis av svagare konjunktur, men med beaktande till ovan är den tillfälligt svagare marknaden sannolikt långsiktigt positiv för Synsam.

Att bolaget guidar för en viss inbromsning i butiksexpansion är inte ett svaghetstecken enligt redaktionen, utan det tyder snarare på en kostnadsdisciplin och ett lönsamhetsfokus. Målsättningen om att etablera 90 nya butiker under 2024–2026 ska fortfarande uppfyllas, men bolaget syftar också till att fokusera på optimering av befintliga butiker. Beslutet tydliggör att ledningsgruppen är inriktad på den långsiktiga konkurrenskraften, vilket är positivt.


Rekordomsättning och stabil lönsamhet

 

Synsam avslutade 2024 med ett imponerande fjärde kvartal. Nettoomsättningen ökade med 10,3 % till 1 631 MSEK (1 479), medan den organiska tillväxten uppgick till 10,1 % (7,4). Like-for-like tillväxt uppgick till 6 %, där 4 % är hänförligt butiksexpansion. Bruttomarginalen steg till 77,2 % (76,6), och EBIT-marginalen förstärktes till 11,2 % (10,7). EBITDA ökade med 11 % till 387 MSEK (348), vilket visar att bolagets affärsstrategi bär frukt. Resultatet efter skatt landade på 76 MSEK (61), en ökning med 25 %, och resultat per aktie steg till 0,51 SEK (0,41), vilket signalerar en stabil värdeutveckling för aktieägarna. VD Håkan Lundstedt kommenterar framgångarna: ”Vi har genomfört en stark och fokuserad strategi som nu ger resultat. Vårt fokus på abonnemang och kundnära tjänster har varit avgörande för den här utvecklingen.”

.synsam q4

Glasögonabonnemangen driver tillväxt.


Synsam Lifestyle fortsätter att vara en växande framgångssaga. Nettoomsättningen från glasögonabonnemang steg med 15,6 % (7,2) under fjärde kvartalet, och abonnemangsaffären växte med hela 16 %. Totalt nådde antalet abonnemangskunder 840 000 vid årets slut, varav 703 000 har Lifestyle-abonnemang. Churn-nivån förblev stabil om 2,69 %, vilket visar att Synsam behåller dess kunder i en konkurrensutsatt marknad. Den positiva utvecklingen beror till stor del på bolagets förmåga att anpassa abonnemangserbjudandet efter kundernas behov. Med flexibla betalningsmodeller, regelbundna uppdateringar av glasögon och en hög servicenivå skapas ett erbjudande som lockar en bred kundbas..

Expansionstakt håller hög fart, men investeringstakten bromsas något

.

Synsam ligger före den uppsatta etableringsplanen av nya butiker. Under 2024 har 46 nya butiker öppnats, varav 14 under fjärde kvartalet. Bolaget har tagit tillvara på lågkonjunkturen för att säkra attraktiva lägen, särskilt i mindre orter där efterfrågan snabbt tar fart. Planen för 2025 är att öppna ytterligare 5-7 butiker under första kvartalet, men bolaget signalerar samtidigt en viss inbromsning i investeringstakten för att säkerställa en balanserad tillväxt och lönsamhet. Fokus ligger nu på att optimera befintliga enheter och se till att de nyöppnade butikerna snabbt når lönsamhet.

.

Starka marknadspositioner i Norden

.

Synsam har en fortsatt stark position i Norden, med variationer i tillväxt mellan länderna. I Sverige ökade nettoomsättningen med 9,2 % till 786 MSEK, drivet av abonnemang och kontantförsäljning. Bruttomarginalen sjönk till 76,5 % från 77,1 %, påverkat av kampanjer och förändrad försäljningsmix. Fyra nya butiker öppnades, vilket ökade det totala antalet till 222, samtidigt som en franchisebutik förvärvades. I Danmark växte nettoomsättningen med 3,7 % till 412 MSEK, trots utmaningar från nya kreditlagar. Åtgärder som Lifestyle Cash har stärkt försäljningen och EBITDA-marginalen ökade till 14,8 % från 13,4 % i Danmark. Norge såg en tillväxt om 14,3 % till 510 MSEK, drivet av abonnemangsaffären och nya butiker, där fem butiker öppnades under kvartalet, totalt 158. Finland ökade omsättningen med 17,8 % till 318 MSEK, där tre nya butiker öppnades, totalt 82, där Synsam nu är den tredje största aktören på marknaden.

.

Synsam EyeView tar kapacitetsproblem i egna händer

.

Ett av branschens stora hinder, optikerkapaciteten, adresseras genom Synsam EyeView, en innovation för att effektivisera och öka tillgängligheten genom att möjliggöra fler undersökningar mer flexibelt och efter kundernas behov. Implementeringen, som startade 2023, går enligt plan i Sverige och Norge och väntas vara fullt genomförd 2025. Över 120 butiker har redan tekniken, med målet att nå 250 butiker. Genom minskat beroende av externa optikerkonsulter väntas driftskostnaderna sänkas med 15 % och väntetider för synundersökningar kortas med 30 %, vilket skapar bättre förutsättningar att möta efterfrågan och ge snabbare service.

.

Kassaflöde och finansiell ställning

.

Trots stark tillväxt har kassaflödet från den löpande verksamheten minskat till 42 MSEK (404). Förändring i rörelsekapital har påverkat kassaflödet med -260 MSEK för kvartalet, vilket framförallt beror på högre kundfordringar med 58 MSEK. Enligt bolagets VD Håkan Lundstedt ska emellertid kundfordringarna till stor del reverseras under Q1 2025. Nettoskulden vid årsskiftet steg till 3 002 MSEK (2 720), motsvarande en nettoskuld/EBITDA om 3,1x (3,0x). Under fjärde kvartalet har bolaget återköpt aktier för 50 MSEK (30) och utdelningar om 266 MSEK (253) har utbetalats. Bolaget arbetar aktivt med att säkerställa en balanserad skuldsättning och ett starkt kassaflöde framåt genom kostnadskontroll och justerade investeringstakter.

 

.

.

SENASTE NYTT

Nyheter

Analytikerns skräckscenarier: Pest eller kolera​​

   Europaräntorna stiger i tisdagens förmiddagshandel och euron handlas marginellt starkare mot både dollarn och kronan. Den svenska kronan stärks samtidigt något öre mot dollarn. Marknadens reaktioner på Trumps senaste tullbesked är begränsade, samtidigt det föll...

Riksbanken vacklar i tron på kronans styrka​​

   Riksbanken har skruvat ned sin långsiktiga prognos för växelkursen. Det framgår av den senaste penningpolitiska rapporten. Den väntade förstärkningen mellan 2025 och 2027 har nästan halverats sedan mars. Danske Bank beskriver förändringen som ”stora nyheter”.  ​Läs...

LVMH-veteran ska lyfta den amerikanska marknaden​​

   Franska lyxjätten LVMH har utsett Michael Burke till ny chef för koncernens verksamhet i Nord- och Sydamerika, enligt ett internt meddelande från vd Bernard Arnault, Det rapporterar Bloomberg.  ​Läs mer ​

Sparekonomen: Så ska du tänka om bolånen nu​​

   Sommar och semester – men det är inte läge att släppa blicken på bolåneräntorna.  Det säger sparekonomen Christina Sahlberg efter att måndagens överraskande höga inflationssiffror fått orosmolnen att hopa sig för alla bolånetagare.   ​Läs mer...

Svantesson: Får ställa in oss på 10 procents tull​​

   USA uppges ”erbjuda” EU en allmän tull på 10 procent, med undantag för vissa varor. Hur EU ska svara är oklart – men finansminister Elisabeth Svantesson (M) vill se både tuffhet och klarhet.  ​Läs mer ​

Roger Akelius nya utspel: Ska sälja Castellumaktier​​

   Castellums storägare Roger Akelius avser inte att vara en långsiktig ägare i Castellum – placeringen är ”temporär” och aktier i Castellum, oklart hur många, kommer att säljas. Det uppger fastighetsmiljardären i ett mejl till Placera.  ​Läs mer...

Dollarn närmar sig treårslägsta mot kronan​​

   Dollarn faller mot kronan i tisdagens valutahandel. Kronan får draghjälp av den oväntat höga inflationssiffran för juni från SCB i måndags. Samtidigt pressas dollarn av Trumpregeringens senaste omgång uttalanden om tullar.  ​Läs mer ​

Brittiska och kanadensiska försvarsbolag får tillgång till EU-miljarder​​

   EU kommer att föreslå bilaterala överenskommelser med Storbritannien och Kanada som skulle ge länderna tillgång till EU:s nya försvarsfond på 150 miljarder euro.   ​Läs mer ​

Motvind för Porsche – backar mest i Kina​​

   Tyska lyxbiltillverkaren Porsche levererade totalt 146.391 fordon globalt under första halvåret 2025, vilket motsvarar en nedgång med sex procent jämfört med samma period föregående år. Det framgår av ett pressmeddelande.  ​Läs mer ​

Analyshuset: Evolution alldeles för billig​​

   Evolutions aktie är alldeles för billig och framöver väntar återhämtning, menar analyshuset Kepler Cheuvreux och upprepar sitt köpråd. Riktkursen sänks dock från 1.100 till 1.050 kronor med hänvisning till valutaeffekter. Aktien backar 0,3 procent under...

Du kanske också gillar

Analytikerns skräckscenarier: Pest eller kolera​​

Av: DI

Analytikerns skräckscenarier: Pest eller kolera​​

   Europaräntorna stiger i tisdagens förmiddagshandel och euron handlas marginellt starkare mot både dollarn och kronan. Den svenska kronan stärks samtidigt något öre mot dollarn. Marknadens reaktioner på Trumps senaste tullbesked är begränsade, samtidigt det föll...

Riksbanken vacklar i tron på kronans styrka​​

Av: DI

Riksbanken vacklar i tron på kronans styrka​​

   Riksbanken har skruvat ned sin långsiktiga prognos för växelkursen. Det framgår av den senaste penningpolitiska rapporten. Den väntade förstärkningen mellan 2025 och 2027 har nästan halverats sedan mars. Danske Bank beskriver förändringen som ”stora nyheter”.  ​Läs...

LVMH-veteran ska lyfta den amerikanska marknaden​​

Av: DI

LVMH-veteran ska lyfta den amerikanska marknaden​​

   Franska lyxjätten LVMH har utsett Michael Burke till ny chef för koncernens verksamhet i Nord- och Sydamerika, enligt ett internt meddelande från vd Bernard Arnault, Det rapporterar Bloomberg.  ​Läs mer ​

Sparekonomen: Så ska du tänka om bolånen nu​​

Av: DI

Sparekonomen: Så ska du tänka om bolånen nu​​

   Sommar och semester – men det är inte läge att släppa blicken på bolåneräntorna.  Det säger sparekonomen Christina Sahlberg efter att måndagens överraskande höga inflationssiffror fått orosmolnen att hopa sig för alla bolånetagare.   ​Läs mer...