Q4: Synsam överträffar förväntningarna – ”ett rekordår”

Synsams fjärde kvartal visar stark tillväxt, rekordomsättning och en blomstrande abonnemangsaffär, men aktien faller.

Synsam publicerade den 21 februari 2025 bolagets delårsrapport för fjärde kvartalet 2024. Följande är några punkter som vi tittat närmare på:

.

 Organisk tillväxt stiger 10,1 %, med 4 % bidrag från butiksexpansion
 Stabil churn-rate om 2,69 % och tillväxt i Synsam Lifestyle om 16 %
 Kassaflödet minskar till 42 MSEK (404) men förväntad återhämtning i Q1
 Synsam vinner marknadsandelar i svag konjunktur med 6 % like-for-like tillväxt

.

Vår syn på Synsam och rapporten


Sammanfattningsvis anser redaktionen att rapporten är stark, och marknadens reaktion är överdriven. Att kassaflödet, som vanligtvis är urstarkt för Synsam till följd av negativt rörelsekapital, faller markant till 42 MSEK (404) är negativt i det avseendet att det minskar möjligheterna till butiksexpansion. Detta är sannolikt en anledning till att bolaget nu bromsar investeringstakten något, vilket naturligtvis har ett negativt signalvärde. Bolagets VD Håkan Lundstedt menar emellertid att kundfordringar till stor del kommer reverseras under Q1 2025, vilket kommer att normalisera kassaflödet. Med tillväxt på samtliga geografiska marknader följer marginalexpansion till följd av operationell hävstång vilket stärker EBIT-marginalen till 11,2 % (10,7 %), motsvarande ett EBIT-resultat om 186 MSEK. Churn-rate är fortsatt stabil om 2,69 % (2,28 %), vilket är ett viktigt nyckeltal sett till att abonnemangsmodellen tidigare har blivit kritiserad i media.

Den organiska tillväxten under kvartalet om 10,1% är i linje med bolagets finansiella målsättning om 8–12 %, vilket är ett styrketecken då like-for-like tillväxten uppgår till 6 %. Aktiviteten i befintliga butiker tilltar vilket like-for-like tillväxten signalerar. Detta beror enligt bolaget på att man vinner marknadsandelar, vilket följaktligen implicerar att bolaget har starka kundrelationer, prissättningskraft och hög kundnöjdhet. Att bolaget vinner marknadsandelar i ett svagt makroekonomiskt klimat, trots ett erbjudande som är dyrare än konkurrenter, visar på styrkan i affären. Marknaden har tidigare handlat ned aktien på basis av svagare konjunktur, men med beaktande till ovan är den tillfälligt svagare marknaden sannolikt långsiktigt positiv för Synsam.

Att bolaget guidar för en viss inbromsning i butiksexpansion är inte ett svaghetstecken enligt redaktionen, utan det tyder snarare på en kostnadsdisciplin och ett lönsamhetsfokus. Målsättningen om att etablera 90 nya butiker under 2024–2026 ska fortfarande uppfyllas, men bolaget syftar också till att fokusera på optimering av befintliga butiker. Beslutet tydliggör att ledningsgruppen är inriktad på den långsiktiga konkurrenskraften, vilket är positivt.


Rekordomsättning och stabil lönsamhet

 

Synsam avslutade 2024 med ett imponerande fjärde kvartal. Nettoomsättningen ökade med 10,3 % till 1 631 MSEK (1 479), medan den organiska tillväxten uppgick till 10,1 % (7,4). Like-for-like tillväxt uppgick till 6 %, där 4 % är hänförligt butiksexpansion. Bruttomarginalen steg till 77,2 % (76,6), och EBIT-marginalen förstärktes till 11,2 % (10,7). EBITDA ökade med 11 % till 387 MSEK (348), vilket visar att bolagets affärsstrategi bär frukt. Resultatet efter skatt landade på 76 MSEK (61), en ökning med 25 %, och resultat per aktie steg till 0,51 SEK (0,41), vilket signalerar en stabil värdeutveckling för aktieägarna. VD Håkan Lundstedt kommenterar framgångarna: “Vi har genomfört en stark och fokuserad strategi som nu ger resultat. Vårt fokus på abonnemang och kundnära tjänster har varit avgörande för den här utvecklingen.”

.synsam q4

Glasögonabonnemangen driver tillväxt.


Synsam Lifestyle fortsätter att vara en växande framgångssaga. Nettoomsättningen från glasögonabonnemang steg med 15,6 % (7,2) under fjärde kvartalet, och abonnemangsaffären växte med hela 16 %. Totalt nådde antalet abonnemangskunder 840 000 vid årets slut, varav 703 000 har Lifestyle-abonnemang. Churn-nivån förblev stabil om 2,69 %, vilket visar att Synsam behåller dess kunder i en konkurrensutsatt marknad. Den positiva utvecklingen beror till stor del på bolagets förmåga att anpassa abonnemangserbjudandet efter kundernas behov. Med flexibla betalningsmodeller, regelbundna uppdateringar av glasögon och en hög servicenivå skapas ett erbjudande som lockar en bred kundbas..

Expansionstakt håller hög fart, men investeringstakten bromsas något

.

Synsam ligger före den uppsatta etableringsplanen av nya butiker. Under 2024 har 46 nya butiker öppnats, varav 14 under fjärde kvartalet. Bolaget har tagit tillvara på lågkonjunkturen för att säkra attraktiva lägen, särskilt i mindre orter där efterfrågan snabbt tar fart. Planen för 2025 är att öppna ytterligare 5-7 butiker under första kvartalet, men bolaget signalerar samtidigt en viss inbromsning i investeringstakten för att säkerställa en balanserad tillväxt och lönsamhet. Fokus ligger nu på att optimera befintliga enheter och se till att de nyöppnade butikerna snabbt når lönsamhet.

.

Starka marknadspositioner i Norden

.

Synsam har en fortsatt stark position i Norden, med variationer i tillväxt mellan länderna. I Sverige ökade nettoomsättningen med 9,2 % till 786 MSEK, drivet av abonnemang och kontantförsäljning. Bruttomarginalen sjönk till 76,5 % från 77,1 %, påverkat av kampanjer och förändrad försäljningsmix. Fyra nya butiker öppnades, vilket ökade det totala antalet till 222, samtidigt som en franchisebutik förvärvades. I Danmark växte nettoomsättningen med 3,7 % till 412 MSEK, trots utmaningar från nya kreditlagar. Åtgärder som Lifestyle Cash har stärkt försäljningen och EBITDA-marginalen ökade till 14,8 % från 13,4 % i Danmark. Norge såg en tillväxt om 14,3 % till 510 MSEK, drivet av abonnemangsaffären och nya butiker, där fem butiker öppnades under kvartalet, totalt 158. Finland ökade omsättningen med 17,8 % till 318 MSEK, där tre nya butiker öppnades, totalt 82, där Synsam nu är den tredje största aktören på marknaden.

.

Synsam EyeView tar kapacitetsproblem i egna händer

.

Ett av branschens stora hinder, optikerkapaciteten, adresseras genom Synsam EyeView, en innovation för att effektivisera och öka tillgängligheten genom att möjliggöra fler undersökningar mer flexibelt och efter kundernas behov. Implementeringen, som startade 2023, går enligt plan i Sverige och Norge och väntas vara fullt genomförd 2025. Över 120 butiker har redan tekniken, med målet att nå 250 butiker. Genom minskat beroende av externa optikerkonsulter väntas driftskostnaderna sänkas med 15 % och väntetider för synundersökningar kortas med 30 %, vilket skapar bättre förutsättningar att möta efterfrågan och ge snabbare service.

.

Kassaflöde och finansiell ställning

.

Trots stark tillväxt har kassaflödet från den löpande verksamheten minskat till 42 MSEK (404). Förändring i rörelsekapital har påverkat kassaflödet med -260 MSEK för kvartalet, vilket framförallt beror på högre kundfordringar med 58 MSEK. Enligt bolagets VD Håkan Lundstedt ska emellertid kundfordringarna till stor del reverseras under Q1 2025. Nettoskulden vid årsskiftet steg till 3 002 MSEK (2 720), motsvarande en nettoskuld/EBITDA om 3,1x (3,0x). Under fjärde kvartalet har bolaget återköpt aktier för 50 MSEK (30) och utdelningar om 266 MSEK (253) har utbetalats. Bolaget arbetar aktivt med att säkerställa en balanserad skuldsättning och ett starkt kassaflöde framåt genom kostnadskontroll och justerade investeringstakter.

 

.

.

SENASTE NYTT
EU tar upp kampen om Afrika​​

Av: DI

EU tar upp kampen om Afrika​​

   NAIROBI, KENYA. Kina har ett finger med i det mesta som händer i Afrika.  Nu vill EU ta upp kampen genom att erbjuda afrikanska länder ett mer hållbart och ”demokratiskt” alternativ till kinesiska investeringar.  ​Read More ​

Nu kan Batljan lyfta SBB​​

Av: DI

Nu kan Batljan lyfta SBB​​

   När Ilija Batljan nu vill skriva av skulder i sitt egna bolag ställs huvudägarfrågan i SBB på sin spets. Svaret kan få SBB:s aktie att rusa, men risken är stor att SBB och aktieägarna tvingas fortsätta sin ökenvandring.  ​Read More ​

Nyheter

Kronan på treårshögsta mot dollarn – SEB-ekonom räknar med fortsatt lyft​​

   Den svenska kronan har nått sin starkaste position mot dollarn sedan april 2022. Mycket talar för att kronkursen fortsätter uppåt, enligt SEB:s seniorekonom Robert Bergqvist. ”Sverigebilden är det som bidrar till att kronan stärks på egna meriter”, säger han.  ...

Ett råd till Ursula von der Leyen​​

   Europa krigsskramlar och den gröna omställningen backar. Samtidigt kommer nya siffror att Europa är den kontinent som värms upp snabbast. Så väldigt betryggande då att hotellen slutat bädda och städa rummen varje dag, att bensinbolag ber oss spara på...

The Athletic väljer Acast som exklusiv partner för annonsförsäljning

Acast har ingått ett omfattande avtal med The Athletic, ett New York Times-företag med fler än 500 anställda, som ger Acast globala exklusiva rättigheter till annonsförsäljning och distribution av The Athletics hela podd-portfölj. The Athletics imponerande...

Smart Eye tillkännager tre nya design wins för interior sensing från stor koreansk biltillverkare – order värd 75 Mkr

Smart Eye har säkrat ett nytt avtal med en ledande koreansk biltillverkare, där bolagets kombinerade Driver Monitoring System (DMS) och Cabin Monitoring System (CMS) kommer att integreras i tre nya bilmodeller. Den beräknade intäkten från ordern uppgår till 75...

Påve Franciskus är död​​

   Påve Franciskus har har avlidit och ”återvänt till Faderns hem”, meddelar Vatikanen. Den Argentinafödde påven blev 88 år.  ​ ​

Europris: Defensiv lågprisjätte med turn-around potential i ÖoB

Om bolaget Europris, noterat på Oslobörsen, är den ledande lågprishandlaren i Norge, med 285 butiker över hela landet, varav 264 är helägda av koncernen och 21 drivs som franchisebutiker. Koncernen erbjuder kunder ett brett sortiment av egna varumärken och...

Börskrossaren fortfarande köpvärd​​

   Di:s rekommendation av försvarsdoldisen blev en framgång. Och megatrenden med ökade försvarsutgifter talar för att aktien har ännu mer att ge.  ​ ​

Sverige behöver ett digitalt försvar​​

   Den digitala omställningen av Försvarsmakten har inte hållit jämna steg med det civila samhället, och det gör oss sårbara. Vi kan inte ha ett försvar som är analogt i sin struktur men digitalt i sina visioner.  Det är dags att göra digitaliseringen av försvaret...

Norska regeringstoppar ska träffa Trump​​

   Norges statsminister Jonas Gahr Støre och finansminister Jens Stoltenberg ska träffa USA:s president Donald Trump i Vita huset på torsdag, rapporterar VG.  ​ ​

Svenskens drag i tullkriget: ”Made in America”-skal​​

   Svenska Agood Company växer snabbt med lokalt producerade mobilskal. Nu siktar bolaget på att säkra den amerikanska marknaden med en nyetablerad fabrik i Texas. ”Jag tror att vi står inför ett paradigmskifte inom industrin,” säger vd:n Henrik Jonsson.  ​...

Du kanske också gillar

Ett råd till Ursula von der Leyen​​

Av: DI

Ett råd till Ursula von der Leyen​​

   Europa krigsskramlar och den gröna omställningen backar. Samtidigt kommer nya siffror att Europa är den kontinent som värms upp snabbast. Så väldigt betryggande då att hotellen slutat bädda och städa rummen varje dag, att bensinbolag ber oss spara på...