Om Rugvista
Rugvista är ett svenskt e-handelsbolag, specialiserat på B2B– och B2C–försäljning av mattor i Norden och Europa under de egna varumärkena Rugvista och Carpetvista. Bolaget har byggt en stark position genom försäljning via 20 webbutiker på olika språk vilket har etablerat verksamheten i Europa, där över hälften av försäljningen sker utanför Norden. Rugvistas värdeerbjudande är baserat på ett brett sortiment bestående av över 30 000 unika produkter, och en stark varumärkeskännedom samt en kundorienterad upplevelse med generösa villkor som 100 dagars öppet köp och fri frakt samt retur i stora delar av Europa, vilket speglas i ett genomsnittligt trustpilot-betyg om 4,7. Bolagets affärsmodell har visat stor effektivitet avseende att sälja en taktisk produkt som mattor digitalt, något som Rugvista har bevisat sedan lanseringen av den första nätbutiken år 2011.
Investeringsidé
Rugvista är i en strategisk övergångsfas som lägger grunden för en ny period av skalbar och lönsam tillväxt, vilket dock tillfälligt påverkar kassaflöde och lönsamhet, Kärnan i investeringstesen bygger på att bolaget systematiskt investerar i ett nytt automatiserat logistiknav och en datadriven marknadsföringsstrategi. Dessa initiativ är symbiotiska, utformade för att övervinna operativa flaskhalsar och erövra en större andel av den växande europeiska e-handelsmarknaden för mattor – något som redaktionen anser att marknaden inte prisar in fullt ut i dagsläget.
Marknadsutsikter och konkurrensdynamik
Internetpenetrationen inom e-handels av mattor uppskattas i dagsläget till 18-20 %, vilket innebär att denna nisch laggar efter marknader som mode där andelen ligger på 46-50 %. Även om det inte finns specifika data för marknadsutsikterna inom matthandel online så förväntas den breda matt-marknaden i Europa växa med 5,4 % per år fram till år 2030. Online–andelen av denna marknad antas växa snabbare än den breda marknaden drivet av fortsatt digitalisering i hela Europa men är fortsatt fragmenterad och konkurrensutsatt.
I en analys av Rugvista, publicerad av EFN, noterar analytikern att bolagets konkurrenskraft delvis bygger på låga priser och att produkterna inte är ”uppenbart unika”. En närmare granskning av bolagets strategi avslöjar dock en mer nyanserad konkurrensfördel. Medan vissa konkurrenter, som Trademax och Kopamatta, fokuserar på aggressiv, kortfristig prissänkning, är Rugvista differentierade genom den övergripande kundupplevelsen. Den sanna konkurrensfördelen anser vi ligger i att erbjuda en pålitlig och användarvänlig helhetslösning för en högkvalitativ och skrymmande produkt. Den generösa returpolicyn om 100 dagars och fri frakt antas dessutom stilla konsumenters osäkerhet kring att köpa en taktil produkt online. Rugvistas strategi att styra kundflödet mot ett mer premiumorienterat sortiment och dess dedikerade B2B-kanal för inredningsarkitekter och projekt visar dessutom på en medveten taktisk rörelse bort från ren prispress.
Fortsatt stark tillväxt i korten
Rugvista levererade under det andra kvartalet en omsättningstillväxt om 17,2 % gentemot motsvarande kvartal år 2024, vilket däremot var en minskning med 23,6 % q-q. Bolaget estimeras växa omsättningen med en CAGR om 10,9 % fram till år 2027 vilket motsvarar en omsättning om 950 MSEK samma år, drivet av en växande online-marknad för mattor samt aktivt riktad marknadsföring via Metas plattformar och TikTok, som i H1 år 2025 bidrog till en trafikökning om 51,1 % y-y till bolagets hemsida. Bolagets bruttomarginal har sedan noteringen under år 2021 varit stabil och aldrig gått under 62 % och förväntas framgent ligga i linje med historiska siffror om 62,8 %. Effekterna av investeringarna i det automatiserade lagret kommer främst påverka rörelsemarginalen som i dagsläget är tillbaka pressad och ligger på 9,1 %, men historiskt legat runt 13 %, detta utan ett automatiserat och optimerat lager. När lagret är fullt implementerat kommer logistikkostnader minska, bland annat genom färre felplock som reducerar returvolymer, vilket ökar skalbarheten i affären. Detta i kombination med att kostnader för hyra förväntas leda till att posten övriga externa kostnader går från 37 % av omsättningen år 2024 till 35 % under år 2027. Parallellt väntas personalkostnader endast öka med omkring 2 % årligen, vilket kan sättas i relation till den prognostiserade omsättningsökningen om 10,9 % till följd av inflationsjusterade lönehöjningar, eftersom bolaget, med det automatiserade lagret, kan leverera fler mattor med lika mycket personal. Sammantaget leder redaktionens estimat till att rörelsemarginalen antas växa från 9,1 % under Q2 år 2025 till 14,7 % under helåret 2027, vilket tillsammans med den estimerade omsättningstillväxten väntas ge ett rörelseresultat om 139,5 MSEK år 2027.
Triggers
Värdering
Baserat på estimat om 950 MSEK i omsättning drivet av tillväxten i den digitala mattmarknaden samt bolagets riktade marknadsföring, vilket motsvarar en årlig omsättningstillväxt (CAGR) om 10,9 % fram till år 2027, och en rörelsemarginal om 14,7 % motsvarande ett rörelseresultat om 139,5 MSEK år 2027, handlas Rugvista till 11,3x EBIT på 2027 års estimat. För att värdera bolaget har en jämförelsegrupp bestående av nordiska e-handlare som säljer en betydande andel via egna varumärken använts. Dessa bolag är av liknande storlek, och trots att Rugvista har en marknadsledande position inom bolagets nisch som potentiellt skulle kunna motivera en högre multipel, har genomsnittsmultipeln för jämförelsegruppen om 11,9 x EBIT 2027E använts. Detta ger ett EV om 1 660 MSEK, vilket justerat för nettokassan om 22 MSEK blir börsvärdet 1 682 MSEK. Sammantaget motiveras därmed ett motiverat pris per aktie om 80,8 SEK, vilket innebär en uppsida om 5 %.
Denna text ska inte ses som finansiell rådgivning. Informationen baseras på offentliga källor och bedömningar från skribenten. Analysen utgör en allmän investeringsrekommendation och tar inte hänsyn till din individuella situation. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida resultat. Alla analyser syftar till att vara objektiva, sakliga och transparenta.
Innehavsstatus: Skribenter på Aktier.se uppger alltid om de äger aktier eller har blankat i bolaget som analysen berör. Skribenten av denna artikel äger inte aktier i bolaget.