Smart Eye får genombrottsavtal i Japan – säkrar order värd 200 Mkr

Smart Eye får en första design win från global japansk biltillverkare med potential till merförsäljning över 2,4 miljarder kronor.

Etablering i ny region – ny fas för affärsstrategi

Smart Eye meddelar en första design wins från globalt ledande japansk fordonstillverkare, vilket förmodas vara Toyota. Genombrottet gäller två kommande modeller där Smart Eyes förarövervakningssystem (Driver Monitoring System, DMS) integreras i bilarnas mjukvaruplattformar. Produktionsstart väntas under mitten av år 2027. Beräknade intäkter uppgår till 200 miljoner kronor, baserat på prognoser för produktlivscykel.

Avtalet innebär inte bara en ny kundrelation utan också inträde i en marknad med stark teknologitradition, hög kvalitetsstandard och stor global påverkan. Inträdet till denna marknad sker med direktleverans som Tier 1-leverantör, en affärsmodell som innebär ökad kontroll över värdekedja, högre marginal och närmare samarbete med fordonsproducenter.

Redaktionens syn på avtalet

Avtalet betraktas som ett genombrott i teknisk, strategisk och kommersiell mening. Smart Eyes mångåriga investeringar i DMS-utveckling bekräftas nu av en av bilvärldens mest inflytelserika aktörer, Toyota. Positioneringen på Tier 1-nivå innebär att Smart Eyes teknologi bedöms tillräckligt mogen, skalbar och affärskritisk för att implementeras utan mellanled.

På kort sikt påverkas Smart Eyes intäktsflöde positivt, med första effekter i resultatet redan under andra kvartalet 2025. Tidig finansiell påverkan är anmärkningsvärd, med tanke på att produktionsstart sker först år 2027. Detta tyder på att utvecklingsarbetet redan är igång och genererar ersättning för licensiering, anpassning och integrering av mjukvara.

På medellång sikt ökar affären möjligheten till fördjupade affärsrelationer. Enligt bolagets uppskattningar uppgår potentiellt värde från merförsäljning till över 2,4 miljarder kronor. Denna siffra baseras på tillämpning av DMS-teknologi i fler modeller, uppdateringar samt möjlig komplettering med andra Smart Eye-lösningar, till exempel Interior Sensing-system.

På lång sikt innebär avtalet att Smart Eyes strategi – att förflytta sig från premiumsegment till volymmarknad – nu är realiserad. Bolaget har med detta klivit in i ett segment där högre produktionsvolymer genererar större, mer långsiktiga intäktsströmmar. Positionen som ledande mjukvaruleverantör till världens största biltillverkare är därmed inte längre vision – utan verklighet.

Positionering för fortsatt tillväxt

Smart Eye har nu totalt 361 design wins från 23 olika fordonstillverkare. Fyra av dessa är baserade i Japan. Totalt produktlivscykelvärde för dessa affärer uppgår till över ca 8,5 miljarder kronor. Tillkommande potential, i form av framtida affärer med befintliga kunder, beräknas till ytterligare ca 5,5 miljarder kronor.

DMS-teknologi har snabbt blivit ett krav inom nyare fordon – inte bara på grund av ökad medvetenhet om trafiksäkerhet, utan också på grund av nya regulatoriska krav från EU, USA och Kina. Övervakning av förarens uppmärksamhet anses avgörande för förberedelsen inför självkörande funktioner. Genom denna utveckling förvandlas DMS från tillval till standardkomponent – vilket förstärker efterfrågan på tillförlitlig och beprövad mjukvara.

Att Smart Eye nu levererar direkt till OEM stärker trovärdigheten till både teknik och organisation. Krav på certifiering, cybersäkerhet, realtidsbearbetning och robust funktionalitet i varierande förhållanden överträffas – vilket möjliggör denna typ av direktleverans. Detta indikerar hög teknisk mognad, omfattande testning och förtroende från världsledande aktörer.

VD:s kommentar speglar bolagets vägval

Ett avgörande ögonblick, säger Martin Krantz, VD och grundare och fortsätter ”Vi hade ett tydligt mål som formulerades 2019: att bli ledande inom volymsegment. Med detta avtal är målet uppnått”-

Uttalandet speglar Smart Eyes metodiska arbetssätt. Tidiga satsningar på forskning, strategiska förvärv (exempelvis Affectiva och iMotions) samt fokus på partnerskap har lett fram till denna punkt. Bolaget har investerat i att bygga en bred teknologiplattform – inte bara för bilindustrin, utan även för akademisk forskning, flyg, rymd och konsumentanalys.

Framtidsutsikter och möjlig expansion

Avtalet med en japansk OEM stärker framtidsutsikterna. Integration i bilmodell innebär fleråriga intäkter, möjlighet till uppdateringar och merförsäljning i form av tilläggsfunktioner. Etablering på Tier 1-nivå ger dessutom ökad affärsflexibilitet, bättre insyn i kundens utvecklingsplaner och större möjlighet att påverka framtida modellplattformar.

Parallellt sker fortsatt arbete med breddning av produktportföljen där Interior Sensing-lösningar, som kompletterar DMS genom att tolka passagerares aktivitet, ger ytterligare tillväxtmöjligheter. Även utanför fordonsindustrin finns ökande efterfrågan på Human Insight AI – särskilt inom områden som utbildning, mental hälsa, marknadsanalys och simulatorer.

Om Smart Eye

Smart Eye grundades 1999 i Göteborg och utvecklar mjukvaru- och hårdvarulösningar för förståelse av mänskligt beteende i komplexa miljöer. Bolaget har tre huvudsakliga affärsområden: Automotive Solutions (DMS och Interior Sensing), Research Instruments (för akademi och industri), samt Media Analytics (beteendeanalys inom marknadsföring).

Bland kunderna återfinns BMW, Volvo, Nissan, GM, Boeing, NASA, Harvard University samt över 1 300 forskningsorganisationer globalt. Med en affärsmodell baserad på återkommande licensintäkter, djup teknologisk kompetens och bevisad leveransförmåga befästs position som ledande aktör inom Human Insight AI.

.

.

.

SENASTE NYTT

Nyheter

Beautybar, fiskmatning och bastu på Strandvägen​​

   Tanken var att Strandvägens kaj skulle bli en ny magnet för både stockholmare och besökare och Stockholms Hamnar utlyste en tävling. Men trots att många ville vara med och utveckla platsen avslutades tävlingen utan något avtal. Di:s systertidning Fastighetsnytt kan...

Trendbrottet: Nya pensionärer får sämre ekonomi​​

   Inflation, börs, regelverk och val av uttagsperiod kan urholka pensionen obehagligt mycket. Pensionsekonomerna varnar för att planera ekonomin utefter den första pensionsutbetalningen. ”Köpkraften krymper, det blir tydligt efter 10–15 år som pensionär”, säger Trifa...

60.000 golfspelare riskerar att bli klubblösa​​

   Snart införs ett maxtak för antal medlemmar i en golfklubb vilket innebär att över 60.000 golfspelare blir klubblösa. Beslutet splittrar Golfsverige där drabbade klubbar hoppas på Konkurrensverket som valt att prioritera ärendet. ”Det är hoppingivande”, säger...

Efter rekordpriset: Kina hamstrar ännu mer guld​​

   Kina fortsätter försöka säkra upp mot det försämrade ekonomiska läget i världen. Landets centralbank köpte på sig ytterligare motsvarande nära 1,9 ton guld i maj.   ​ ​

Varnar EU för kolkrediter i utsläppshandel: ”Kan bromsa klimatarbetet”​​

   Tekniken för att fånga in och lagra koldioxid växer snabbt – och miljardbelopp satsas på så kallade negativa utsläpp. Men när branschen hoppas på en plats i EU:s utsläppshandel höjer forskare ett varnande finger. ”Det kan bromsa klimatarbetet”, säger Lars...

Svensk juvelsuccé öppnar nytt i lyxmetropolerna​​

   Den svenska juvel- och smyckessuccén Vanbruun växer snabbt och siktar mot en omsättning på 250 miljoner kronor för 2025.  Nu skalar de upp rejält med nya butiker i Amsterdam och Paris.  ”Jag hoppas att det är en tidsfråga innan vi blir hovleverantör, säger...

Ekonomen om bråket i USA: Elon Musk har rätt​​

   I sak har Elon Musk rätt i det bråk som blossat upp mellan honom och Donald Trump. Det menar Robert Bergqvist, senior ekonom på SEB, som säger att det är välkommet att någon höjer rösten om USA:s statsbudget. ”Det finns gränser för hur mycket en stat kan låna.” ...

Rekordtidiga hyresförhandlingar oroar hyresgästerna​​

   Rekordtidiga krav på hyresförhandlingar för 2026 har ställts i västra Sverige samt i Stockholm. De väcker ilska hos Hyresgästföreningen som befarar att förhandlingarna kommer att avgöras av skiljemän.  ​ ​

Fler bostäder på klassisk fotbollsmark – ”på tiden”​​

   Det tog sin tid. 13 år efter att Råsunda Fotbollsstadion revs tog Peab på tisdagen det ”andra” spadtaget för bostäder på klassisk svensk fotbollsmark. Först ut är Mittfältaren, skriver Di:s systertidning Byggindustrin.  ​ ​

Du kanske också gillar

Beautybar, fiskmatning och bastu på Strandvägen​​

Av: DI

Beautybar, fiskmatning och bastu på Strandvägen​​

   Tanken var att Strandvägens kaj skulle bli en ny magnet för både stockholmare och besökare och Stockholms Hamnar utlyste en tävling. Men trots att många ville vara med och utveckla platsen avslutades tävlingen utan något avtal. Di:s systertidning Fastighetsnytt kan...

Trendbrottet: Nya pensionärer får sämre ekonomi​​

Av: DI

Trendbrottet: Nya pensionärer får sämre ekonomi​​

   Inflation, börs, regelverk och val av uttagsperiod kan urholka pensionen obehagligt mycket. Pensionsekonomerna varnar för att planera ekonomin utefter den första pensionsutbetalningen. ”Köpkraften krymper, det blir tydligt efter 10–15 år som pensionär”, säger Trifa...

60.000 golfspelare riskerar att bli klubblösa​​

Av: DI

60.000 golfspelare riskerar att bli klubblösa​​

   Snart införs ett maxtak för antal medlemmar i en golfklubb vilket innebär att över 60.000 golfspelare blir klubblösa. Beslutet splittrar Golfsverige där drabbade klubbar hoppas på Konkurrensverket som valt att prioritera ärendet. ”Det är hoppingivande”, säger...