Smart Eye publicerade den 13 maj år 2025 delårsrapporten för det första kvartalet. Trots ett fortsatt negativt rörelseresultat om –61,4 MSEK (–61,5), belönades rapporten av marknaden med en kursuppgång på cirka 14 %. Bakgrunden är tydlig: bolaget signalerar ett tydligt trendbrott där ökade licensintäkter, strategiska design wins och genomförda kostnadsbesparingar tillsammans skapar förutsättningar för positiv EBITDA redan från Q3.
Följande fyra faktorer analyseras närmare i kvartalet:
Vår syn på rapporten
Smart Eye levererar ett rapportutfall för det första kvartalet år 2025 som, trots fortsatt negativt rörelseresultat, bekräftar att bolaget har påbörjat ett strukturellt skifte mot lönsamhet. Vi anser att rapporten i flera viktiga avseenden stärker bilden av ett bolag som är på väg att skala upp affärsmodellen inte bara i termer av omsättning, utan framför allt genom förbättrad intäktsmix, operationell disciplin och växande industriellt förtroende.
Det tydligaste kvittot på det strategiska momentumet återfinns i Automotive-segmentet, där den organiska tillväxten uppgick till +27 % jämfört med föregående år. Denna tillväxt är nästan uteslutande driven av licensintäkter, som enligt bolaget “växte med över 100 %” jämfört med motsvarande kvartal år 2024. Det är av stor vikt att denna tillväxt inte härrör från engångskaraktär i form av NRE (Non Recurring Engineering), utan från den skalbara, återkommande intäktsmodell som är kärnan i Smart Eyes kommersiella strategi.
Att detta dessutom sker i en kontext där konkurrenter drar sig tillbaka förstärker bolagets marknadsposition. Enligt rapporten och externa observationer har konkurrerande DMS-leverantörer som Cipia tvingats genomföra omfattande personalnedskärningar, samtidigt som Smart Eye fortsätter att vinna kontrakt globalt inte minst med den historiska affären som signerades efter kvartalets slut:
“Vi har arbetat i flera år för att säkra detta kontrakt, som nu ger oss en stabilt ledande position inom den viktiga och exportorienterade japanska fordonsindustrin.”
Kontraktet i fråga med en ledande japansk OEM till ett värde av 200 MSEK sätter inte bara finansiella avtryck, utan även symboliska. Att Smart Eye agerar Tier-1-leverantör i detta sammanhang, och inte via mellanled, visar på ett högt tekniskt och operationellt förtroende från världens mest kvalitetsdrivna OEM-kluster. Detta kontrakt är dessutom en av flera affärer som under kvartalet ökar antalet design wins till totalt 365, varav 85 modeller nu är i produktion. Det är 10 fler än vid utgången av Q4, vilket tydliggör att upphandlingsvinster nu i snabbare takt materialiseras i löpande intäktsflöden.
Samtidigt noterar vi tydliga framsteg i bolagets interna effektivitet. EBITDA-resultatet förbättras med 22 % till –17,9 MSEK (–23,0), trots ökade satsningar inom sälj och marknad samt engångsposter relaterade till omstrukturering. Att bolaget redan under Q1 lyckas uppvisa denna förbättring tyder på att det besparingsprogram som ska minska årskostnaderna med 40 MSEK har en hög genomförandegrad. VD Martin Krantz är tydlig:
“Lyckligtvis började våra kostnadsbesparingar bita samtidigt… vilket gör att vi fortsatt följer vår plan och står väl positionerade för förbättrad EBITDA och kassaflöde under resten av året.”
Det är även värt att uppmärksamma att bolaget medvetet valt att låta en kreditfacilitet om 50 MSEK löpa ut utan förlängning, ett tecken på finansiell disciplin och tilltro till den egna likviditetssituationen. De likvida medlen inklusive faciliteter uppgick vid kvartalets slut till 130,9 MSEK.
En motvikt i rapporten är den svaga utvecklingen i Behavioral Research, där omsättningen backade med –5 %. Bolaget förklarar detta med osäkerhet kring forskningsfinansiering i USA, som lett till försenade inköpsbeslut. Dock kommenterar ledningen att verksamheten ändå var både lönsam och kassaflödespositiv under kvartalet, vilket tyder på att det handlar om temporära timingeffekter snarare än strukturell svaghet.
Slutsatsen är att rapporten bär tydliga kännetecken på att Smart Eye befinner sig i ett momentumskifte: från ett bolag som byggt upp en teknologibas och en marknadsnärvaro under en lång investeringsperiod, till ett bolag som nu börjar realisera dessa tillgångar i skalbar affär. Det är ovanligt att se en kombination av stigande licensintäkter, strukturella besparingar och accelererande produktion samtidigt – vilket gör Q1 år 2025 till en av de mer strategiskt viktiga kvartalsrapporterna i Smart Eyes historia. Att aktien steg 14% i samband med kvartalsrapporten innebär att marknaden delar redaktionens positiva syn på rapporten.
Licensintäkter växer +100 % – Automotive accelererar med +27 % organiskt
Nettoomsättningen ökade med 5 % till 90,1 MSEK (86,1), där justerad organisk tillväxt uppgick till 7 %. Tillväxten är dock ojämnt fördelad – Automotive växer med +27 % organiskt, drivet av licensintäkter som växer med över 100 %, medan Behavioral Research minskar med –5 % till följd av osäkerheter i den amerikanska forskningsfinansieringen.
Bruttomarginalen sjönk marginellt till 88,8 % (89,8) till följd av produktmixförändringar. Trots detta ökade bruttovinsten till 79,9 MSEK (77,3), vilket tydliggör att licensbaserad tillväxt ger bättre marginalprofil än tjänsteintäkter.
VD Martin Krantz summerar utvecklingen:
“Vår tillväxt inom Automotive uppgick till 27 % och bestod nästan uteslutande av licensintäkter, som växte med över 100 %… Vi är nu involverade i flera stora globala upphandlingar.”
Den tydliga lutningen mot licensmodellen är inte bara en drivkraft för lönsamhet, utan den skalar också strukturellt bättre än konsulttjänster, vilket är avgörande för bolagets långsiktiga modell.
Historiskt japanskt kontrakt på 200 MSEK – strategisk position i Asien stärks
En av de mest betydande nyheterna i bolagets historia tillkännagavs strax efter kvartalets slut: att Smart Eye har vunnit ett kontrakt värt 200 MSEK som Tier-1-leverantör till en global japansk biltillverkare. Ordern omfattar två modeller, där det finns en potential för merförsäljning på upp till 2,4 miljarder SEK över tid vilket, om realiserat, skulle motsvara nära en tredubbling av dagens totala livscykelvärde.
Detta är särskilt viktigt strategiskt, eftersom det sätter bolaget i centrum av den japanska OEM-sektorn en marknad känd för hög kvalitetsbarriär och långsiktiga leverantörsrelationer. VD Krantz är tydlig:
“Vi har arbetat i flera år för att säkra detta kontrakt… det ger oss en stabilt ledande position inom den viktiga och exportorienterade japanska fordonsindustrin”
Design win-portföljen växer till 365 kontrakt med ett ackumulerat estimerat värde om 8,7 miljarder SEK (8,3 i Q4 år 2024). Om bolaget når full implementering i samtliga modeller med befintliga OEM:er, stiger det potentiella värdet till 14,2 miljarder SEK.
Årliga kostnadsbesparingar om 40 MSEK implementeras – EBITDA förbättras med 22 %
Smart Eye har under kvartalet inlett ett program för kostnadsreduktion med målsättning om 40 MSEK i årliga besparingar. Redan under Q1 syns effekten där EBITDA-resultatet förbättras till –17,9 MSEK (–23,0), vilket motsvarar en förbättring på 22 %.
Just nu belastas resultatet av omstruktureringskostnader om –3,5 MSEK, men exklusive dessa uppgår justerat EBITDA-resultatet till –14,4 MSEK (–13,3), något sämre, vilket förklaras av ökade investeringar i försäljning och marknadsföring. Den operativa logiken bakom dessa utgifter är tydlig: skapa hävstång på den snabbt växande licensaffären.
Smart Eye flaggar för ytterligare förbättringar i närtid:
“Vår prognos är att vi är precis på gränsen till att nå positiv EBITDA i Q2 och kommer att uppvisa tydligt positiv EBITDA under Q3 i år.”
8 nya design wins lyfter livscykelvärdet till 8,7 miljarder – ytterligare 5,6 miljarder i pipeline
Under första kvartalet och veckorna därefter har bolaget vunnit totalt 8 nya design wins – två under Q1 (värda totalt 100 MSEK) samt sex efter kvartalets slut (värda totalt 325 MSEK). Tre av dessa gäller Interior Sensing AI Software för en koreansk OEM, vilket visar att Smart Eye nu breddar affären bortom DMS till mer avancerade multimodala system (AIS).
Samtidigt pekar estimaten på att ytterligare intäktsmöjligheter om 5,6 miljarder SEK kan tillkomma inom existerande kundplattformar, vilket är en kraftig ökning från 3,2 miljarder från föregående kvartal, vilket indikerar att existerande OEM-samarbeten snabbt kan breddas.
Att Smart Eye nu har 12 av 23 OEM:er i produktion (tidigare 10), och att ytterligare tio modeller började produceras under kvartalet, är ett bevis på att kontrakten materialiseras i faktiska volymflöden.
Om Bolaget
Smart Eye är den ledande leverantören av Human Insight AI – en teknik som förstår, stöder och förutspår mänskligt beteende i komplexa miljöer. Företaget har som mål att överbrygga avståndet mellan människor och maskiner för en säker och hållbar framtid. Med stöd av Affectiva och iMotions – företag som förvärvades år 2021 – erbjuder Smart Eye multimodala mjukvaru- och hårdvarulösningar som ger oöverträffade insikter i mänskligt beteende.
Inom fordonsindustrin förbättrar Smart Eyes Driver Monitoring-system och Interior Sensing-lösningar både trafiksäkerheten och upplevelsen i fordonet. Företagets eyetracking-teknik och iMotions mjukvaruplattform för biosensorer används även inom beteendeforskning för att möjliggöra avancerad forskning inom akademi och näringsliv. Inom Media Analytics ger Affectivas Emotion AI världens största varumärken och marknadsanalytiker en djupare förståelse för hur konsumenter interagerar med medieinnehåll, produkter och tjänster.
Smart Eye grundades 1999 och är ett globalt företag med huvudkontor i Sverige. Bland kunderna finns NASA, Nissan, Boeing, Honeywell, Volvo, GM, BMW, Polestar, Geely, Harvard University, 26 procent av Fortune Global 500-företagen och mer än 1 300 forskningsorganisationer världen över.